• AllianzGI/

Allianz Global Investors stänger institutionell fond inriktad på energiomställning och digital transformation på 1 miljard euro

Med fokus på bland annat energiomställning och digital transformation, stänger nu Allianz Global Investors fonden Allianz Global Diversified Infrastructure Equity Fund II (AGDIEF II). Tillsammans har AGDIEF och AGDIEF II sedan 2020 lockat över 2 miljarder euro i åtaganden från institutionella kunder.

Allianz Global Investors (AllianzGI) tillkännagav idag stängningen av Allianz Global Diversified Infrastructure Equity Fund II (AGDIEF II), till beloppet 1 miljard euro. Fonden förvaltas av Allianz Capital Partners (ACP) och fokuserar på viktiga investeringsteman, såsom energiomställningen, den digitala transformationen, hållbar mobilitet och den cirkulära ekonomin. Åtaganden avseende ungefär 60 % av AGDIEF II finns redan på plats.

Philip von Platen, Head of Nordic Region på Allianz Global Investors, kommenterar:

"Vi har ett unikt erbjudande inom infrastruktur där våra kunder kan saminvestera med vårt moderbolag Allianz, en av världens största investerare inom infrastruktur. Trots den utmanande marknadsmiljön har vi kunnat attrahera många kunder till Allianz Global Diversified Infrastructure Equity Fund II där flertalet av dem också är investerade i föregångaren. Vi är mycket tacksamma för förtroende från nya och befintliga kunder och för deras fortsatta stöd som underbygger vår starka position och förmåga att leverera inom onoterade tillgångar.”

AllianzGI erbjuder ett brett utbud av investeringslösningar och förvaltar cirka 90 miljarder euro i onoterade marknadstillgångar.

Kontakt
Mikael Zillén, Presskontakt Sverige, +46 762 13 00 40,  mikael.zillen@boxcomm.se
Pia Gröger, Media Contact Private Markets, +49 173 3586167, pia.groeger@allianzgi.com