Allianz stänger sin första globala Private Debt-fond vid 3,3 miljarder EUR

Några höjdpunkter

• Allianz Global Diversified Private Debt Fund (AGDPDF), inklusive relaterade transaktionsinstrument, stänger slutgiltigt vid 3,3 miljarder EUR.
  • Genom AGDPDF tillåts institutionella kunder för första gången att investera tillsammans med Allianz försäkringsbolag i en globalt diversifierad portfölj av Private Debt-fonder och saminvesteringar.
  • Under mitten av 2023 planeras lansering av nästa strategi.

Allianz Global Investors (AllianzGI) kan idag meddela att man slutligen har stängt Allianz Global Diversified Private Debt Fund (“AGDPDF”). Fonden tillåter institutionella investerare att investera tillsammans med Allianz i dess globala Private Debt-program. Tack vare ett starkt intresse från institutionella investerare över hela Europa kunde AGDPDF resa 3,3 miljarder EUR, inklusive relaterade transaktionsinstrument. Fonden övertecknades och översteg avsevärt sitt mål om 1,5 miljarder EUR. Målet för fondstrategin är att bygga en väldiversifierad portfölj spridd över geografier, segment, årgångar, sektorer och portföljbolag för att leverera motståndskraftig och attraktiv riskjusterad avkastning.

AGDPDF eftersträvar åtaganden i primärfonder, globala saminvesteringar och investerar i ledande fondförvaltare. Allianz försäkringsportföljer är en stark ankarinvesterare i strategin vilket därmed säkerställer ett starkt gemensamt intresse. Som en av de ledande globala investerarna i Private Debt har Allianz investerat för Allianz försäkringsbolags räkning i Private Debt- fonder i över 15 år och har byggt upp en mycket väldiversifierad portfölj på över 35 miljarder EUR i förvaltade tillgångar.

Marc Smid, Senior Portfolio Manager Private Debt på AllianzGI, säger:
– Vi är mycket tacksamma för förtroendet och det stora intresset från våra kunder som nu kan dra nytta av vår starka marknadsposition för att få tillgång till möjligheter inom Private Debt över hela världen. Vi ser fram emot att ta vara på de bästa möjligheterna å våra investerares vägnar och att vidareutveckla vårt erbjudande i denna tillgångsklass och planerar att lansera en ny strategi snart.

Teamet som förvaltar Allianz Global Diversified Private Debt Fund (AGDPDF) förvaltar också Allianz Global Real Estate Debt Opportunities (AGREDO) Fund, Allianz Private Debt Secondaries (APDS) Fund och Allianz Global Infrastructure and Energy Transition Debt (AGIETD) Fund. Lanseringen av en efterföljande strategi är planerad till mitten av 2023.
AllianzGI erbjuder ett brett utbud av investeringslösningar och förvaltar cirka 85 miljarder EUR* i onoterade tillgångar.

Pia Gröger
P +49 89 1220 8267
pia.groeger@allianzgi.com

Stefan Lutz
P +49 69 24431 4276
stefan.lutz@allianzgi.com

Klaus Papenbrock
P +49 69 24431 2476
klaus.papenbrock@allianzgi.com

About Allianz Global Investors
Allianz Global Investors is a leading active asset manager, managing EUR 506 billion in assets for individuals, families and institutions worldwide. By being active and investing for the long term, our goal is to elevate the investment experience for our clients and generate value every step of the way.
Data as of 31 December 2022. Total assets under management are assets or securities portfolios, valued at current market value, for which Allianz Asset Management companies are responsible vis-á-vis clients for providing discretionary investment management decisions and portfolio management, either directly or via a sub-advisor. This excludes assets for which Allianz Asset Management companies are primarily responsible for administrative services only. Assets under management are managed on behalf of third parties as well as on behalf of the Allianz Group.