AllianzGI inför Fed-mötet: Därför förväntar vi oss att Fed ligger still

• Vi räknar inte med någon förändring av räntorna vid nästa möte i Feds penningpolitiska kommitté.
  • Trots den senaste uppgången i den amerikanska ekonomiska tillväxten, så gör en förväntad recession 2024 och en avtagande inflation att status quo behålls.
  • Även om kortsiktig marknadsvolatilitet inte kan uteslutas är förutsättningarna gynnsamma för amerikanska statsobligationer.

– Vi förväntar oss att den amerikanska centralbanken Federal Reserve lämnar räntorna oförändrade vid nästa möte i dess Federal Open Market Committee (FOMC). Senaste tidens makroekonomiska data stödjer att status quo behålls, kommenterar Franck Dixmier, Global CIO Fixed Income at Allianz Global Investors inför Fed-mötet 31 oktober och 1 november.

Visserligen accelererade BNP-tillväxten under tredje kvartalet till +4.9%[1] jämfört med samma period föregående år, och mot förväntade +4,5% och +2,1% under andra kvartalet. Denna tillväxt drevs dock i huvudsak av konsumtion (+4% jämfört med +0,8% under andra kvartalet), då hushållen använde sina besparingar. Vi tror att den senaste tillväxten i konsumtionen förmodligen har toppat efter det starka stöd som gavs till konsumenter under Covid-19-pandemin. Efter en drastisk åtstramning av de monetära förhållandena prognostiserar vi att den amerikanska ekonomin kommer att gå in i recession 2024. En avmattning i kärninflationen, Feds föredragna inflationsmått, till 3.7%[2]i jämförelse med föregående år i september bekräftar trenden mot disinflation.

– Vi tror att Fed har avslutat sin räntehöjningscykel. Naturligtvis kan vi inte utesluta möjligheten till en sista höjning i slutet av året, vilket marknaderna förväntar sig med låg sannolikhet (30%). Men vi tror att detta skulle få en begränsad inverkan på marknaderna. Investerare ser längre framåt och förbereder sig för en lång period av plattare räntekurvor, med den första sänkningen förväntad i mitten av 2024, säger Franck Dixmier.

[1] US Bureau of Economic Analysis' (BEA), 26 October 2023

[2] US BEA, 27 October 2023

Snabbfakta

Citat

Vi förväntar oss att den amerikanska centralbanken Federal Reserve lämnar räntorna oförändrade vid nästa möte i dess Federal Open Market Committee (FOMC). Senaste tidens makroekonomiska data stödjer att status quo behålls.
Franck Dixmier, Global CIO Fixed Income at Allianz Global Investors