• AllianzGI/

AllianzGI inför Federal Reserves räntebesked: Oförändrad ränta med dämpad förväntan om framtida sänkningar

Robust sysselsättningsdata bör få Fed att vara vaksamma och dämpa investerarnas förväntningar på framtida räntesänkningar.” - Franck Dixmier, Global CIO Fixed Income på AllianzGI

Franck Dixmier, Global CIO Fixed Income på AllianzGI, inför FOMC den 12-13 december:

Vaksamhet är ledordet för Fed

• Trots uppmuntrande inflationsdata förväntar vi oss att Fed håller styrräntor stilla.
  • Omkalibreringen av marknadens förväntningar bör bidra till att pressa den amerikanska avkastningskurvan till högre nivåer.

Vi tror att den amerikanska centralbanken (Fed) sannolikt har nått sin slutgiltiga räntenivå efter den mest aggressiva cykeln av penningpolitisk åtstramning på 40 år.

De senaste inflations- och tillväxtsiffrorna stödjer denna uppfattning. Under de senaste månaderna har inflationen fortsatt att sjunka. Prisindexet för personliga konsumtionsutgifter (PCE), Feds föredragna inflationsmått, steg med bara 0,16 % på månadsbasis i september, vilket gav en årlig nivå på 2,5 % för de senaste sex månaderna. [1]  Detta är nära Feds mål på 2 % inflation.

Även om Fed kan se denna siffra som uppmuntrande, bör de med tanke på sysselsättningsdata ändå vara vaksamma. Den senaste arbetsmarknadsrapporten är en påminnelse om motståndskraften i att skapa jobb och löner. Arbetslösheten på 3,7 % sjönk trots en ökning av arbetskraftsfrekvensen och enhetsarbetskostnaderna – hur mycket ett företag betalar sina arbetare för att producera en enhet – steg med 0,4 % från månad till månad, över förväntningarna på 0,3 %, och upp med 4 % jämfört med november 2022. [2]

Därför kan det vara för tidigt för Fed att sänka räntorna när sekundäreffekter kan underblåsa inflationen under de kommande månaderna. Återbalanseringen på arbetsmarknaden har gått långsamt, det vill säga när det finns fler arbetssökande och färre lediga platser. Fed kommer att vilja se ytterligare nedkylning av arbetsdata innan den påbörjar räntesänkningar och den kommer sannolikt att sända ett budskap om tålamod till marknaderna vid dess tvådagarsmöte för Federal Open Market Committee (FOMC), som avslutas på onsdag.

Investerare har delvis förstått de utmaningar som Fed står inför och har reviderat sina räntesänkningsförväntningar i kölvattnet av den senaste jobbrapporten. Enligt vår uppfattning verkar de fortfarande vara för optimistiska. Vi tror att den första sänkningen på 25 räntepunkter inte bör ske före mitten av 2024. När marknaderna omkalibrerar förväntningarna bör den amerikanska avkastningskurvan anpassa sig till högre nivåer efter ett rally som verkade överdrivet för oss.

[1] Bureau of Economic Analysis, 30 November 2023

[2] US Bureau of Labor Statistics, 8 December 2023