AllianzGI lanserar ESG-fonden ”Social Conviction”

Report this content

”Vi har sett ett växande intresse för den sociala aspekten av ESG under de senaste åren, och S verkar bli det nya E (Environment).”
- Christophe Hautin, chef för Allianz Social Conviction Aktiefond

• Det här är en ”best-in-class” SRI-aktiefond som täcker euroområdet och kan investera i alla sektorer. Den är aktivt förvaltat och inriktar sig på långsiktig utveckling.
  • Den väljer ut socialt avancerade företag baserat på bäst social rating, användningen av sociala resultatindikatorer och aktieägarnas engagemang i sociala frågor.

Allianz Global Investors (AllianzGI), en av världens ledande kapitalförvaltare, lanserar idag sin aktiefon ”Social Conviction”. Den kommer att förvaltas i Paris av Conviction Equity-teamet, som har över 20 års erfarenhet av ansvarsfulla investeringar.

Detta är en aktivt förvaltad bäst-i-klassen SRI-aktiefond som fokuserar på sociala frågor. Den är klassificerad enligt artikel 8 i SFDR-reglerna och investerar enligt sociala kriterier som omfattas av bäst social rating, användningen av sociala nyckeltal och engagemang för sociala frågor. Aktieurvalet baseras på en fundamental analys som inkluderar både finansiella och ESG-kriterier.

Växande ojämlikheter i köpkraft, digital transformation och utveckling av artificiell intelligens samt ekologisk och energiomställning är tre stora aktuella trender som har fått ekonomiska aktörer att ta större hänsyn till sociala aspekter. Detta inkluderar rättvisa i fördelningen av resurser, men också sökandet efter individuellt välbefinnande i arbetslivet och i samhället i stort.

Fondens mål är därför tvåfaldigt: att överträffa utvecklingen för aktiemarknaden inom euroområdets (representerad av MSCI EMU-index) på medellång och lång sikt och att hantera sociala risker genom att välja emittenter som ger ett positivt socialt bidrag genom hela värdekedjan (inklusive leverantörer, humankapital, lokalsamhället och samhället i stort). Ett positivt socialt bidrag kan representeras antingen av företagets sociala profil, som ligger över genomsnittet i en viss sektor, eller av de produkter och tjänster som företaget erbjuder som uppfyller ett tydligt socialt mål.

Christophe Hautin, chef för Allianz Social Conviction Aktiefon förklarar:
– Vi har sett ett växande intresse för den sociala aspekten av ESG under de senaste åren, och S verkar bli det nya E (Environment). "Vi ligger i framkanten av denna nya trend i Paris, och vi erbjuder en omfattande förståelse för positiva sociala bidrag över hela värdekedjan, vilket tydligt skiljer oss från andra sociala fonder som har dykt upp på marknaden.

Carl Winnberg, chef för Wholesale Nordics tillägger:
– God social praxis verkar vara positivt korrelerad med ett företags ekonomiska och finansiella resultat, såväl som dess förmåga till innovation och produktivitet. Vi är glada över att kunna erbjuda denna nya fond till våra kunder, vilket gör det möjligt för dem att göra ett positivt socialt bidrag genom sina investeringar. Teamets erfarenhet av ”best-in-class” förvaltning enligt SRI i kombination med våra proprietära metoder kommer att vara nyckeln till framgången för denna strategi.

En rigorös investeringsprocess
Ett socialt betyg beräknas först med hjälp av en beprövad proprietär modell. Aktier väljs ut på grundval av ett femtiotal sociala kriterier, som är tillgängliga för AllianzGI’s investeringsproffs och kan beaktas beroende på sektor och deras relevans.

Förvaltarna följer också sociala indikatorer som lyfter fram ett positivt socialt bidrag utöver det sociala betyget, förutsatt att de publiceras brett och regelbundet. Dessa indikatorer inkluderar jämställdhet mellan könen, humankapital, aktieägande och social transparens.

Förvaltarteamet arbetar i nära samarbete med hållbarhetsteamen kring hela investeringsprocessen, från metod- och dataaspekter till engagemang, inklusive ESG-forskning för sociala bedömningar.

Fondens möjligheter: potential för hög långsiktig aktieavkastning; överprestation jämfört med aktiemarknaderna i eurozonen under vissa perioder; hänsynstagande till hållbarhetsaspekter av fondförvaltarna; stark diversifiering genom ett stort antal enskilda värdepapper; potential för ytterligare vinster genom analys av enskilda värdepapper och aktiv förvaltning.

Fondens risker: hög aktievolatilitet, risk för förluster (fondens aktiekursvolatilitet kan öka avsevärt); möjlig underprestation jämfört med aktiemarknaderna i eurozonen ibland; begränsat investeringsuniversum på grund av hållbarhetsansatsen; begränsad delaktighet i avkastningspotentialen för enskilda värdepapper; ingen garanti för framgång när det gäller analys av enskilda värdepapper och aktiv förvaltning.

Mikael Zillén
Presskontakt Sverige
mikael.zillen@boxcomm.se

About Allianz Global Investors

Allianz Global Investors is a leading active asset manager with over 600 investment professionals in over 20 offices worldwide and managing EUR 516 billion in assets. We invest for the long term and seek to generate value for clients every step of the way. We do this by being active – in how we partner with clients and anticipate their changing needs, and build solutions based on capabilities across public and private markets. Our focus on protecting and enhancing our clients’ assets leads naturally to a commitment to sustainability to drive positive change. Our goal is to elevate the investment experience for clients, whatever their location or objectives.

Investing involves risk. The value of an investment and the income from it may fall as well as rise and investors might not get back the full amount invested. Allianz Social Conviction Equity is a sub-fund of Allianz Global Investors Fund SICAV, an open-ended investment company with variable share capital organised under the laws of Luxembourg. The value of the units/shares which belong to the Unit/Share Classes of the Sub-Fund that are denominated in the base currency may be subject to a strongly increased volatility. The volatility of other Unit/Share Classes may be different. Past performance does not predict future returns. If the currency in which the past performance is displayed differs from the currency of the country in which the investor resides, then the investor should be aware that due to the exchange rate fluctuations the performance shown may be higher or lower if converted into the investor’s local currency. This is for information only and not to be construed as a solicitation or an invitation to make an offer, to conclude a contract, or to buy or sell any securities. The products or securities described herein may not be available for sale in all jurisdictions or to certain categories of investors. This is for distribution only as permitted by applicable law and in particular not available to residents and/or nationals of the USA. The investment opportunities described herein do not take into account the specific investment objectives, financial situation, knowledge, experience or specific needs of any particular person and are not guaranteed. The Management Company may decide to terminate the arrangements made for the marketing of its collective investment undertakings in accordance with applicable de-notification regulation. The views and opinions expressed herein, which are subject to change without notice, are those of the issuer companies at the time of publication. The data used is derived from various sources, and assumed to be correct and reliable at the time of publication. The conditions of any underlying offer or contract that may have been, or will be, made or concluded, shall prevail. For a free copy of the sales prospectus, incorporation documents, daily fund prices, key investor information, latest annual and semi-annual financial reports, contact the management company Allianz Global Investors GmbH in the fund’s country of domicile, Luxembourg, or the issuer at the address indicated below or regulatory.allianzgi.com. Austrian investors may also contact the facility and information agent Erste Bank der österreichischen Sparkassen AG, Am Belvedere 1, AT-1100 Wien.  Please read these documents, which are solely binding, carefully before investing. This is a marketing communication issued by Allianz Global Investors GmbH, www.allianzgi.com, an investment company with limited liability, incorporated in Germany, with its registered office at Bockenheimer Landstrasse 42-44, 60323 Frankfurt/M, registered with the local court Frankfurt/M under HRB 9340, authorised by Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (www.bafin.de). Allianz Global Investors GmbH has established branches in France, Italy, Spain, Luxembourg, Sweden, Belgium and the Netherlands. Contact details and information on the local regulation are available here (www.allianzgi.com/Info). The Summary of Investor Rights is available in English, French, German, Italian and Spanish at https://regulatory.allianzgi.com/en/investors-rights.