En motståndskraftig ekonomi gör att Federal Reserve inte sänker räntan

”För tidigt för Fed att överväga en förändring av sin penningpolitik.” - Franck Dixmier, Global CIO Fixed Income på Allianz Global Investors

Nedan är en kommentar av Franck Dixmier, Global CIO Fixed Income på Allianz Global Investors, inför USA:s Federal Reserve-möte den 30 och 31 januari.

Vi anser att det är för tidigt för Fed att överväga en förändring av sin penningpolitik och förväntar oss inget tillkännagivande om en räntesänkning vid nästa möte med Federal Open Market Committee.

Med tanke på den amerikanska ekonomins motståndskraft förväntar vi oss inte att Fed ger en exakt tidtabell för sin första räntesänkning, vi räknar med att det inte sker någon sänkning förrän under andra halvåret.

Vi förväntar oss inte att mötet den 30 och 31 januari kommer att generera några större marknadsjusteringar eftersom potentialen för en ytterligare korrigering av långa räntor verkar begränsad.

I slutet av 2023 drev marknadens förväntningar om att den amerikanska centralbanken Federal Reserve (Fed) hade nått slutet av sin penningpolitiska åtstramningscykel på ett kraftfullt obligationsrally, drivet av alltmer aggressiva förväntningar om kommande räntesänkningar. När dessa förväntningar nådde sin kulmen förutsåg marknaderna 160 räntepunkters (bp) sänkningar för 2024, och att den första sänkningen skulle komma i mars 2024 med 100 % säkerhet.[1]

Sedan dess har Fed-medlemmar försökt dämpa investerarnas optimism och argumenterat för en längre tidtabell för räntesänkningar än vad marknaderna förutsåg.[2] Investerare har sänkt sina förväntningar på räntesänkningar för 2024 (nu 142bp[3]) och tidpunkten för den första sänkningen (endast 52 % [4] förväntar sig nu en sänkning vid marsmötet). Enligt vår uppfattning är marknaderna fortfarande orealistiska i sina förväntningar.

Vi anser att det är för tidigt för Fed att överväga en förändring av sin penningpolitik.
Trots den massiva åtstramningen av penningpolitiken under de senaste två åren är tillväxten fortfarande överraskande motståndskraftig. Scenariona om en mjuklandning eller no-landning, vilka båda undviker lågkonjunktur, tycks vara på väg att växa fram, med en tillväxt för fjärde kvartalet 2023 på +3,3 %, bättre än förväntade +2 %[5]. De starkare förutsättningarna stöds av hushållens konsumtion – som gynnas av positiv reallönetillväxt – och investeringar, tack vare en finanspolitik som stödjer ekonomin.

För Fed är ekonomins motståndskraft en bra sak: den visar att centralbanken inte har gått för långt med åtstramande åtgärder. Därför kan de nu koncentrera sig på inflationen. Inflationen bromsar in men är ännu inte i mål. De senaste totala inflationssiffrorna var något högre än väntat, med konsumentprisindex (KPI) på +3,4 % i december mot förväntade +3,2 %, och kärn-KPI på +3,9 % samma månad mot +3,8 %[6] förväntat . Å andra sidan föll inflationen för kärnkonsumtionen (PCE), Feds föredragna indikator, kraftigare än väntat, till 2,9 % i december i stället för 3 %.

Vi anser att Fed bara bör initiera en räntesänkning när den har bekräftat att inflationen konvergerar mot sitt prisstabilitetsmål.

Vid mötet förväntar vi oss att Fed bekräftar sitt engagemang för ett databaserat tillvägagångssätt, utan att ge en exakt tidtabell för sin första räntesänkning. Vi räknar inte med den första sänkning förrän under andra halvåret.

Vi förutser inga större marknadsjusteringar efter mötet (vilket var fallet efter Europeiska centralbankens möte den 25 januari). Med långa räntor 30 bp högre än deras lågpunkt i december 2023[7] tror vi att potentialen för en ytterligare korrigering av räntor är begränsad, även om Fed-ordförande Jay Powell håller ett mer hökaktigt tal än väntat. Vårt mål är att dra fördel av eventuella marknadssvagheter för att öka vår exponering mot duration.

[1] Bloomberg ,27 December 2023

[2] On 16 January, Fed Governor Christopher Waller said "with economic activity and labour markets in good shape and inflation gradually returning to 2%, I see no reason to move as quickly or cut rates as quickly as in the past." (source: Bloomberg, 16 January 2024).

[3] Bloomberg, 26 January 2024

[4] Bloomberg, 26 January 2024