• AllianzGI/

Inför stämmosäsongen 2024: AllianzGI kommer att stärka sina röstningspolicyer kring lön, jämställdhet och klimat

• Bakom röstningsrekordet 2023 återfanns oro kring val av oberoende direktörer och antalet styrelseuppdrag, samt den ständigt återkommande frågan om löner i USA.
  • För 2024 kommer AllianzGI att stärka sina röstningspolicyer kring löner,jämställdhet och klimat.
  • För många styrelseuppdrag, brist på oberoende och brister i offentliggörandet av ersättningsrapporter var fokus för vårt engagemang på svenska årsstämmor under 2023 och vi förväntar oss att se vissa förbättringar under de kommande åren.

Allianz Global Investors (AllianzGI), en av världens ledande aktiva förvaltare, publicerade idag sin årliga analys av hur de röstade på årsstämmor runt om i världen under 2023. Analysen baseras på deltagande vid 9 137 (2022: 10 205) stämmor där man röstade på nästan 100 000 (95 512) aktieägar- och ledningsförslag.

AllianzGI röstade emot, avstod från eller avstod från minst en dagordningspunkt på 71% (2022: 69%) av alla möten globalt. Motsatte sig 18% av kapitalrelaterade förslag, 24% av valen av ledamöter och 41% av ersättningsrelaterade förslag globalt, vilket reflekterar höga förväntningar på bolagsstyrningsstandarder.

Så här röstade AllianzGI i svenska företag

I Sverige var överbelastning genom för många styrelseuppdrag, brist på oberoende och brist på offentliggörande i ersättningsrapporten fokus för AllianzGI’s engagemang hos svenska företag under 2023 och vi förväntar oss att se vissa förbättringar under de kommande åren.

AllianzGI röstade emot 13% av förslagen i svenska företag, vilket är en liten ökning jämfört med 2022 (11%) och en kontinuerlig uppåtgående trend under de senaste åren.

Ärenden relaterade till ledamöter: Vi röstade emot 12% av förslagen relaterade till ledamöter (t.ex. val av ledmot, ansvarsfrihet för ledamot) i svenska företag, vilket förblir stabilt jämfört med 2022. Som förra året är vår oppositionsgrad högre om vi fokuserar enbart på val av ladamöter (33%). I nästan 40% av fallen beror dessa emot-röster på överbelastning via för många uppdrad av styrelsemedlemmar. För protokollet förväntar sig AllianzGI att ledamöter har tillräcklig kapacitet och energi för att fullgöra sina styrelse- och kommittéansvar under normala omständigheter samt när särskilda situationer eller oväntade händelser kräver ett betydande ytterligare tidsåtagande från ledamöterna. Den andra huvudorsaken till att rösta emot är bristen på oberoende både på styrelsenivå men också avseende dedikerade kommittéer, särskilt revisionskommittén.

Exekutiv ersättning: Vi röstade emot 30% av ersättningsärendena och avstod från ytterligare 4%. Vi ser en liten minskning av vår oppositionsgrad mot ersättningsrelaterade ärenden (46% av emot-rösterna i 2022 och 9% avstånd) i Sverige, vilket är positivt.

Hållbarhetsframsteg för 2024 - globalt

Med tanke på röstningen för det kommande året avser AllianzGI att fortsätta stärka sina röstningsriktlinjer med avseende på hållbarhetsaspekter på tre huvudsakliga sätt;

Lön: För närvarande röstar AllianzGI emot europeiska storbolag som inte inkluderar ESG-nyckelprestandaindikatorer i sina ersättningspolicyer. För 2024 utökas detta krav utanför Europa och från och med 2025 till mindre företag.

Jämställdhet: AllianzGI kommer att sätta strängare mål för styrelsens jämställdhet för vissa länder, höja tröskeln till 40% för stora brittiska, italienska och franska företag och kommer också att förvänta sig minst en kvinnlig styrelsemedlem för alla asiatiskt noterade företag. AllianzGIs engagemang för jämställdhet var den huvudsakliga motivationen för att vara med och grunda 30% Club Investor Group Tyskland 2023 och att vara medordförande för denna initiativ i Frankrike och Tyskland.

Klimat: 2023 avslöjades ett minskande antal "Say on Climate"-resolutioner. Eftersom AllianzGI lägger stor vikt vid företagens klimatomställningsstrategier har röstningspolicyn uppdaterats för att i allt högre grad hålla ledamöter ansvariga om ett företag inte har en trovärdig netto-nollstrategi på plats. Framöver kommer AllianzGI att basera sitt beslut på sin egen Net-Zero Alignment Share-metodik, vilket ger ett konkret sätt att jämföra företags framsteg konsekvent över sektorer och marknader.

Från en framgångsrik start 2023 kommer AllianzGI återigen att förhandsannonsera utvalda röster under 2024 års stämmosäsong. Förhandsannonsering av röstningsavsikter reflekterar AllianzGIs vilja att vara offentlig med åsikter om frågor som anses viktiga och där det anses att konfidentiellt engagemang sannolikt inte kommer att leda till önskade resultat.

Röstning 2023

Ersättning

AllianzGI noterar fortsatt oro över ersättningsnivåer i Europa med flest "röster emot" registrerade i Tyskland (48%), Italien (55%) och Belgien (61%). Oro över transparens framhävs särskilt i Tyskland och Italien i förhållande till att tydligt förklara kopplingen mellan prestation och utbetalning. Där det har skett framsteg är i den stora majoriteten av europeiska storbolag som nu inkluderar ESG KPI:er i sina ersättningspolicyer, något som AllianzGI har förespråkat under flera år nu.

Med 70% fortsatte AllianzGIs grad av motstånd mot lönerelaterade förslag att vara hög i USA 2023 trots en liten minskning från 2022. AllianzGI fortsätter att notera att många amerikanska företag driver lönesystem som belönar kortsiktig marknadsrörelse snarare än att återspegla ledningens överprestation.

Aktieägarresolutioner

Förra året såg ett rekordantal aktieägarresolutioner men lägre genomsnittsnivåer av stöd – sjunkande till ungefär 22% från en topp på 33% 2021.

AllianzGI röstade på 629 förslag i USA inklusive 60 om bolagsstyrning, 62 om kompensation, 211 om olika sociala teman och resten om miljöresolutioner eller en blandning av områden. I USA stödde AllianzGI 86% av alla klimatrelaterade aktieägarresolutioner, 100% av resolutioner relaterade till mänskliga rättigheter och 91% av resolutioner med avseende på större transparens kring politiska bidrag och lobbying.

Matt Christensen, Global chef för hållbar och påverkansinvestering på AllianzGI kommenterar:

– En rad marknadsstudier visar att aktieägarstöd för viktiga ESG-resolutioner i USA gick ner 2023. I motsats till den trenden visade AllianzGI sitt fortsatta engagemang för viktiga ESG-resolutioner i linje med europeiska investerares starkare hållbarhetsövertygelser. Vi avser att fortsätta använda vår röstningsmakt för att hjälpa till att forma en mer hållbar framtid för företag och samhällen där vi har aktieägarpositioner.

Say on Climate-resolutioner

AllianzGI har sett en betydande minskning av Say on Climate-resolutioner 2023, efter att endast ha röstat på runt 30 jämfört med ungefär 50 2022. I Europa läggs de flesta Say on Climate-resolutioner fortfarande fram av företag i Frankrike och Storbritannien, med Australien som det mest framträdande landet utanför Europa.

Antje Stobbe, chef för stewardship på AllianzGI, kommenterar de viktigaste iakttagelserna detta år och säger:

– Vi observerade problem med hur företag hanterar låga röstningsdeltaganden på Say on Climate och med deras svar på investerares oro mer allmänt. Dessutom är ändringar av företags klimatplaner efter att de har lagts fram för aktieägaromröstning en annan framväxande fråga vi har sett. Vi förväntar oss generellt att ett företag ska vara lyhört för investerares oro och ange hur de kommer att tas itu med. 2023 röstade vi mot ledamöter om detta inte var fallet.

Främja högkvalitativa styrelser

AllianzGI lägger stor vikt vid kvaliteten på styrelser eftersom god styrning går hand i hand med bättre finansiell utveckling och höga hållbarhetsmål. 2023 fortsatte AllianzGI att rösta mot nästan en fjärdedel (24%) av alla ledamöter som ställde upp för val, samtidigt som man röstade mot flera företag där vi ansåg att styrelsen och/eller styrelseutskotten inte var tillräckligt oberoende (2022: 25%), antingen på grund av att ledamöter hade en lång mandatperiod eller där de var representanter för stora aktieägare.

Antje Stobbe kommenterar:

– Vi fortsätter att stärka våra förväntningar med avseende på oberoende och ber styrelserna att implementera en oberoende ordförande för revisionsutskottet och ersättningsutskottet från och med 2024. Antalet styrelseuppdrag för enskilda ledamöter är en stor pågående oro i många marknader. När kraven på icke verkställande ledamöter ökar i tider av ekonomisk osäkerhet och geopolitisk risk, har vi uttryckt vår oro och röstat emot i de fall där verkställande direktörer tar på sig mer än ett extern styrelseuppdrag, eller när icke verkställande direktörer tar på sig allt för många uppdrag i offentliga och privata företag.