Klimatinriktad fond mobiliserar 1,1 miljarder USD i kapital från investerare

• SDG Loan Fund har framgångsrikt tagit in 1,1 miljarder USD i kapital för att främja FN:s hållbara utvecklingsmål (SDG) på tillväxt- och frontiermarknader, med hjälp av en innovativ blandfinansierings-modell. Investerare i fonden, inkluderar bland andra Allianz, FMO och Skandia.

• Allianz Global Investors förvaltar SDG Loan Fund och FMO Investment Management skapar och förvaltar låneportföljen. John D. och Catherine T. MacArthur Foundation (MacArthur) har åtagit sig en garanti på 25 miljoner USD för kreditförstärkning.

Allianz Global Investors (AllianzGI), FMO Investment Management (FMO IM) och John D. och Catherine T. MacArthur Foundation (MacArthur) meddelade idag att SDG Loan Fund (fonden) framgångsrikt har tagit in över 1 miljard USD i privat kapital för att främja FN:s mål för hållbar utveckling (SDG) på tillväxt och frontiermarknader. Fondens kapital tillhandahålls av en grupp institutionella investerare, inklusive Allianz, den holländska utvecklingsbanken FMO och svenska Skandia.

Lars-Göran Orrevall, Chief Investment Officer på Skandia, säger:

– Den här investering uppfyller Skandias ambition att uppnå både attraktiv riskjusterad avkastning och betydande hållbarhetseffekter. Vi är glada över att arbeta med våra partners på denna banbrytande blandade finansstruktur som spelar en innovativ och kritisk roll för att ta itu med finansieringsklyftan för SDGs i utvecklings- och gränsmarknader. Fondens tre målsektorer – energi, finansiella institutioner och jordbruksnäringen – är också centrala i våra gemensamma ansträngningar för att öka världens klimatmotståndskraft och minska vårt koldioxidavtryck. Vi tror att våra kunder kommer att vara glada över att vara en del av SDG Loan Fund:s resa.

Fondens blandfinansierings-struktur gör det möjligt för ledande institutionella investerare att saminvestera i en låneportfölj som stödjer finansiella institutioner och mellanhänder som betjänar små och medelstora företag i låg- och medelinkomstländer i Latinamerika, Asien, Afrika, och Östeuropa i tre målsektorer: energisektorn, finansiella institutioner och jordbruksnäringen.

– På Allianz Global Investors förstår vi att blandad finansiering har en avgörande roll att spela för att låsa upp det privata kapital som behövs för att stimulera utvecklingen på tillväxt- och frontiermarknader. Vår partnerskapsstrategi med FMO och MacArthur Foundation har lett till skapandet av ett övertygande exempel på en konkret, innovativ, marknadsledd strategi för att mobilisera detta kapital i stor skala, vilket hjälper till att säkerställa att projekt med stor effekt som är avgörande för den gröna omställningen får den finansiering de behöver. Vi är övertygade om att SDG Loan Fund kommer att fungera som en plan för framgångsrikt samarbete med flera intressenter, vilket vi hoppas få se många fler exempel på i framtiden, säger Deborah Zurkow, Global Head of Investments på Allianz Global Investors.

När fonden väl är fullinvesterad är målet att fonden stödjer nära 60 000 jobb och miskar växthusgaserna med cirka 450 000 tCO2 ekvivalenter per år enligt FMO:s historiska erfarenhet och analys.

För mer information se det bifogade engelska pressmeddelanden eller kontakta:

Allianz Global Investors
Marion Leblanc-Wohrer,
+33 6 85 15 74 54, marion.leblancwohrer@allianzgi.com

FMO
Monica Beek, +31 6 46637868, m.beek@fmo.nl

John D. And Catherine T. MacArthur Foundation
Maria Speiser, +1-314-705-1597,
mspeiser@macfound.org

About Allianz Global Investors
Allianz Global Investors is a leading active asset manager, managing EUR 516 billion* in assets for individuals, families and institutions worldwide. By being active and investing for the long term, our goal is to elevate the investment experience for our clients and generate value every step of the way.

*Data as at 30 September 2023. Total assets under management are assets or securities portfolios, valued at current market value, for which Allianz Asset Management companies are responsible vis-á-vis clients for providing discretionary investment management decisions and portfolio management, either directly or via a sub-advisor. This excludes assets for which Allianz Asset Management companies are primarily responsible for administrative services only. Assets under management are managed on behalf of third parties as well as on behalf of the Allianz Group.