Analysguiden: I startgroparna för fas 2

Fas I-studien med antikroppen ATOR-1015 har kommit upp till dosen 3 mg/kg varannan vecka utan att uppvisa någon dos­begränsande toxicitet; för närvarande utvärderas 6 mg/kg. Mitazalimab förbereds för en fas 2-studie under andra halvan av 2020.

ATOR-1015 är inspirerad av Ipilumab (Yervoy). Problemet med Yervoy är dess toxicitet. Dosen är normalt begränsad till 3mg/kg. Därför kommer det vara väsentligt för Alligator att uppnå högre doser i fas 1-studien. Den ökade effekt som ATOR-1015 tros kunna uppnå består till stor del i den ökade dos som kan ges utan biverk­ningar. Kan dosnivån 6 mg/kg administreras utan dosbegränsande toxicitet innebär det en fördel för ATOR-1015.

Bolaget är nu i ett läge där kliniska studier kommer att vara avgörande. Mitazalimab som lämnades tillbaka av Janssen har genomgått omfattande fas 1-studier och är på väg in i en fas 2.  Tidiga effektstudier ska inledas med ATOR-1015 i en utökning av pågående fas 1-studie under H2 2020 och sedan i en fas 2 under H1 2021. ATOR-1017 genomgår en fas 1. Affärsutveckling kommer att vara viktigt för att avancera alla projekt då kostnadsnivån kommer att öka i takt med att projekten kommer in i senare kliniska faser. ALG.APV-527 samt ATOR-1144 går på sparlåga i väntan på samarbete eller att ekonomiska resurser frigörs.

Aktiekursen är fortfarande tyngd efter det avbrutna samarbetet med Janssen. Ägarlistan har förändrats delvis till följd av att J & J innovation minskat sitt innehav vilket också pressat kursen. Antal aktieägare har dock ökat kraftigt de senaste två åren, från 4 500 ägare till idag runt 7 000. Samtidigt räknar vi med att bolaget kommer att behöva ta in kapital för att driva vidare de kliniska projekten då kassan endast bör räcka året ut. En fas 1b med ATOR-1015 på 20 personer som övergår till en fas 2 med minst 40 personer samt en lika stor fas 2 med Mitazalimab kommer troligen att kosta omkring 150 miljoner kronor samtidigt som personalkostnader 2019 låg på 60 miljoner kronor. Vi räknar nu med att bolaget kommer att ta in cirka 300 miljoner efter transaktionsavgifter under H2 2020, vilket är på samma nivå som emissionen i samband med börsintroduktionen 2016 som var på 350 miljoner kronor. Det riskjusterade motiverade värdet i ett basscenario sjunker efter utspädning från antagen nyemission till 20,9 kronor per aktie (tidigare 23,0).

Läs hela analysen här

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden.