Almi Invest investerar i Havredals – ska utmana inom växtbaserade livsmedel

Almi Invest investerar 2 miljoner kronor i Uppsalabolaget Havredals som utvecklar nya växtbaserade alternativ till mejeriprodukter och kött. I emissionen på 3 miljoner kronor deltar även SLU Holding och privata investerare.

PerJohan Thrn vd och grundare Havredals
Per-Johan Thörn, vd och grundare av Havredals, har identifierat en unik, patenterbar process för att utveckla en havrebaserad köttanalog.

Havredals vill utmana befintliga aktörer inom växtbaserade mejeri- och köttanaloger genom att vara ett hälsosammare och godare alternativ som dessutom görs av svenska råvaror. Havredals lanserade under våren sin första produkt, en ny typ av havredryck som bl.a. innehåller ca 40 procent mer havre än andra havredrycker. Den höga havrehalten ger tillräckligt mycket betaglukan-fibrer för att sänka halten av kolesterol i blodet.Växtbaserade mejeri- och köttanaloger ökar kraftigt i såväl Europa som USA, drivet av omsorg om miljön, djurens välfärd och vår egen hälsa.

– Konsumtionen av växtbaserade köttanaloger har fördubblats under Corona-pandemin och efterfrågan på lokala produkter ökar. För Almi Invest är det viktigt att vara med i omställningen till en mer hållbar livsmedelsproduktion där växtbaserade alternativ är en viktig nyckel. Vi ser en stor marknadspotential för Havredals som har unika produktionsprocesser och erfarenhet av såväl produktutveckling som detaljhandelsdistribution, säger Karin Edström, Investment Manager på Almi Invest.

Grundaren av Havredals, Per-Johan Thörn, har närmare 20 års erfarenhet inom livsmedelsbranschen. Bland annat som mejeriansvarig på ICA och från Biovelop som utvecklar havreprotein och betaglukan som insatsvaror till livsmedelsindustrin. Intresset för att ta fram hälsosamma livsmedel på molekylnivå föddes när han själv fick problem med magen och sökte svar på hur hälsan kunde förbättras. Per-Johan har även identifierat en unik, patenterbar process för att utveckla en havrebaserad köttanalog. Metoden går att applicera på andra växtbaserade proteinkällor och ger ett lägre klimatavtryck.

– Vi tror att den vegetariska marknaden är redo för en spelare som prioriterar inhemsk matproduktion. Klimatet har inte tid för fler mjölkkrig, vi tror att lösningen ligger i att få fler att känna sig inkluderade i omställningen till växtbaserad mat, konsumenter såväl som producenter. Vårt mål är att bidra till en väsentlig minskning av Sveriges CO2-utsläpp inom fem år genom att få fler att välja växtbaserat. Tack vare investeringen kan vi nu skala upp produktionen för att i framtiden skapa en cirkulär fabrik i Uppsala, säger Per-Johan Thörn, vd och grundare av Havredals.

Havredals havredryck säljs idag i utvalda butiker i Stockholm och Uppsala. Ytterligare produkter som matlagningsgrädde och proteindryck är färdigutvecklade och lanseras inom kort. Läs mer på havredals.se

Per-Johan Thörn, grundare och vd Havredals, tel 076 844 99 98, mail per-johan.thorn@havredals.se
Karin Edström, Investment Manager Almi Invest, tel 073 322 52 27, mail karin.edstrom@almiinvest.se

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen delfinaniserat av EUs strukturfonder.