Alpcot förvärvar en kundstock med ett kapital om drygt 300 miljoner kronor

Report this content

Alpcot AB (”Alpcot”), helägt dotterbolag till Alpcot Holding AB (publ), har ingått ett avtal med den finansiella rådgivaren Ymer f8 Investeringsrådgivning AB (”f8 Investeringsrådgivning”). Avtalet innebär att Alpcot över tre år förvärvar en kundstock med ca 300 kunder och ett kapital på drygt 300 miljoner kronor (”Kundstocken”). f8 Investeringsrådgivning har genererat en genomsnittlig intjäning på ca 2,7 miljoner kronor per år under de tre senaste räkenskapsåren 2018 – 2020. Som en del i avtalet tar Alpcot över en investeringsrådgivare från f8 Investeringsrådgivning.

Baserat på grundscenariot kommer det utgå en köpeskilling på 1,5 miljoner kronor per år i tre år för Kundstocken, totalt 4,5 miljoner kronor. Enligt grundscenariot kommer hela köpeskillingen att finansieras från överskott från Kundstocken samt synergier med Alpcots depåtjänst.

”Jag har valt bland flera olika alternativ på marknaden och valt att arbeta med Alpcot framöver. Alpcots fokus på okomplicerade produkter med effektiva och digitala verktyg som gagnar både rådgivare och kunder har varit avgörande för mitt val. Jag ser även stora möjligheter att utveckla min affär inom Alpcot.”, säger Henrik Stridh, ny investeringsrådgivare hos Alpcot med förflutet från f8 Investeringsrådgivning.

”Avtalet med Ymer f8 Investeringsrådgivning är ytterligare ett exempel på hur Alpcot kan växa kapitalsnålt och genom att kapitalisera på den digitala plattformen. Vi välkomnar alla drygt 300 nya kunder till Alpcot och ser fram emot att erbjuda dem enkla och begripliga produkter utan intressekonflikter. Vi ser ett fortsatt stort intresse för Alpcots digitala plattform från rådgivare och kunder och förväntar oss fler förvärv och samarbeten under resten av året.”, säger Björn Bringes, VD Alpcot AB.

Björn Bringes

bjorn.bringes@alpcot.se

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 30 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Huskvarna och Göteborg. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Citat

Björn Bringes, VD Alpcot AB.