Kommuniké från årsstämman i Alpcot Holding

Årsstämma i Alpcot Holding AB (publ) hölls idag den 31 maj 2024 på Ingenjörsvetenskapsakademien i Stockholm. Aktieägarna fattade följande beslut:

• Resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning för räkenskapsåret 2023 fastställdes,
  • Vinstutdelning för räkenskapsåret 2023 ska inte lämnas, i enlighet med styrelsens förlag,
  • Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023,
  • Val av Katre Saard (omval), Fredrik Brodin (omval), Björn Bringes (nyval) och Girts Cimermans (nyval) till styrelseledamöter. Katre Saard omvaldes till ordförande,
  • Styrelsearvode om 225 000 kronor till de ledamöter som inte är anställda i koncernen,
  • Omval av det auktoriserade revisionsbolaget Grant Thornton Sweden AB till revisor.

Utöver ovanstående beslut fattade aktieägarna beslut om att inrätta ett aktiebaserat incitamentsprogram för vissa anställda i bolaget i enlighet med förslaget i kallelsen. Beslutet innebär att en emission av totalt högst 10 550 000 teckningsoptioner riktas till bolaget och att teckningsoptionerna sedan kan överlåtas från bolaget till vissa anställda.

Aktieägarna fattade avslutningsvis också beslut om att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibla skuldebrev mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller eljest med villkor samt att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Ökningen av aktiekapitalet får motsvara en utspädning om maximalt 25,0 procent i förhållande till antalet aktier i bolaget vid den tidpunkt då bemyndigandet nyttjas för första gången.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
E: dusko.savic@alpcot.se

Claes Lindholm
Ekonomichef

E: claes.lindholm@alpcot.se

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.