Alpcot lanserar digitalt fondbyte i tjänstepension

Report this content

Alpcot blir först i Sverige med en digital tjänst där kunderna kan byta fonder i sina tjänstepensioner genom Alpcots kundportal. Sedan tidigare erbjuder Alpcot genom sin kundportal marknadens mest kompletta pensionsöversikt. Nu tar vi nästa steg och låter kunderna genomföra digitala fondbyten i sina fondförsäkringar hos alla de stora svenska försäkringsbolagen. Eftersom de flesta svenskar har sitt pensionssparande spritt mellan flera olika försäkringsbolag, är det en mycket efterfrågad tjänst bland kunderna att kunna genomföra samtliga fondbyten digitalt på en och samma plats. Senare i år kommer även vägledningsverktyg att lanseras som hjälper kunderna att välja fonder och bevaka utvecklingen i tjänstepensionen.

Den nya fondbytestjänsten kommer också att erbjudas till samtliga rådgivare hos Alpcots samarbetspartner Tydliga, som genom att använda den nya fondbytestjänsten i kombination med Alpcots digitala dokumentationsverktyg får bättre förutsättningar att ge råd till sina kunder.

"Vi är mycket glada över att kunna lansera denna tjänst till våra kunder. I stället för att vända sig till ett flertal olika försäkringsbolag kan våra kunder nu genomföra alla fondbyten i vår kundportal. Dessutom har kunderna marknadens bästa översikt av sitt pensionssparande, vilket hjälper kunderna att välja bra fonder och rätt risknivå. Alpcot arbetar även på en rad nya funktionaliteter som kommer bli superspännande att lansera senare i år. Samarbetet med Tydliga gör också att potentiellt 250 000 kunder kan dra nytta av vår nya tjänst, vilket känns mycket stimulerande.", säger Björn Bringes, verkställande direktör, Alpcot AB.

Mediekontakter:

Alpcot AB

Björn Bringes, Verkställande direktör
Tel: +46 73 800 06 47
e-mail: bjorn.bringes@alpcot.se

Om Alpcot

Alpcot AB grundades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 20 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Huskvarna och Göteborg. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Taggar:

Citat

Vi är mycket glada över att kunna lansera denna tjänst till våra kunder. I stället för att vända sig till ett flertal olika försäkringsbolag kan våra kunder nu genomföra alla fondbyten i vår kundportal. Dessutom har kunderna marknadens bästa översikt av sitt pensionssparande, vilket hjälper kunderna att välja bra fonder och rätt risknivå. Alpcot arbetar även på en rad nya funktionaliteter som kommer bli superspännande att lansera senare i år. Samarbetet med Tydliga gör också att potentiellt 250 000 kunder kan dra nytta av vår nya tjänst, vilket känns mycket stimulerande.
Björn Bringes, verkställande direktör, Alpcot AB