Alstom får innovationspris för energi och miljö i kollektivtrafiken

Alstom har fått ett innovationspris i energi- och miljökategorin för sin senaste kontaktledningsfria energiförsörjningsteknik för spårvagnar, SRS, vid European Mobility Exhibition som hålls i Paris 14-16 juni.

SRS, utvecklad av Alstom experter i Vitrolles (Provence-Alpes-Côte d'Azur) och Saint-Ouen (Ile-de-France) kommer att användas på två framtida spårvagnslinjer i Nice 2018. Spårvagnen laddas under stoppet på passagerarstationerna på mindre än 20 sekunder: automatiskt och i total säkerhet. Laddningen sker via kontaktblock monterade under spårvagnen, som är i kontakt med en markbaserad ledande skena.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här.

Presskontakt:
Maria Parent
Kommunikationschef Alstom Norden
mobil: 076-807 65 50

Som leverantör av hållbara mobilitetslösningar, utvecklar och marknadsför Alstom system, utrustning och service inom järnvägssektorn. Alstom erbjuder det bredaste utbudet av lösningar på marknaden - från höghastighetståg till tunnelbanor och spårvagnar – anpassade tjänster (underhåll, modernisering, etc.) samt infrastruktur och signallösningar. Alstom är världsledande inom integrerade järnvägssystem. Alstom omsatte 6,9 miljarder euro och bokförde order för 10,6 miljarder euro under räkenskapsåret 2015/16. Alstom har sitt huvudkontor i Frankrike, finns i över 60 länder och har cirka 31 000 medarbetare. I Sverige är vi cirka 400 medarbetare och har vårt huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com www.alstom.com/nordics