• Alstom har utökat och moderniserat en tågverkstad i Västerås, som en del av underhållskontraktet med VR Sverige för Tåg i Bergslagen
  • Med denna satsning bekräftar Alstom sitt redan starka engagemang för järnvägsindustrin i Västerås

23 augusti 2024 Alstom, världsledande inom smart och hållbar mobilitet, har officiellt invigt sin nyligen utbyggda och moderniserade depå i Västerås som en del av ett tioårigt underhållskontrakt med VR Sverige för Tåg i Bergslagen.

Tåg i Bergslagens fordonsflotta består av totalt 30 tåg. Alstom har utvecklat en robust och hållbar underhållslösning som innebär att fordonsunderhållet kommer att utföras i Västerås och Gävle.

Alstoms befintliga tågverkstad i Västerås har nu moderniserats för att kunna hantera olika typer av järnvägsfordon. Förutom utbyggnaden av tågverkstaden med 1500 kvadratmeter har även en målningshall på 750 kvadratmeter för järnvägsfordon byggts. Den uppgraderade depån för det trafiknära fordonsunderhållet är ett gemensamt initiativ av Alstom, VR Sverige och Tåg i Bergslagen.

Med satsningen bekräftar Alstom sin starka närvaro i Västeråsregionen samtidigt som företaget utvecklar rätt förutsättningar för att leverera en hög fordonstillgänglighet för Tåg i Bergslagen.

Detta är ett gemensamt åtagande för att fullt ut dra nytta av Alstoms expertis inom underhåll. Ett väl fungerande underhåll är avgörande för att hålla tågen i trafik”, säger Haris Habul, direktör Division Tåg på VR Sverige.

”Vi är stolta och tacksamma att Tåg i Bergslagen och VR Sverige valt Alstom som underhållsleverantör av fordonen i tio år. Förutom underhållsdepån, är Västerås redan Alstoms Test & Technology Centre, där framtidens mobilitetslösningar utvecklas i samarbete med lokala universitet och företag. Västerås håller snabbt på att bli ett nav för järnvägs- och infrastrukturlösningar, inte bara i Sverige utan även globalt,” säger Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige.

På bilden syns Maria Signal Martebo, VD Alstom Sverige, Maja Rapp, VD Tåg i Bergslagen, Haris Habul, direktör Division Tåg på VR Sverige, och Staffan Jansson, Kommunalråd i Västerås.

Alstom är marknadsledare inom järnvägindustrin och tillhandahåller kundanpassade service- och underhållslösningar under tågens hela livscykel. Alstom underhåller över 35 500 järnvägsfordon världen över och är en trygg partner för service av alla typer av järnvägsfordon.

Alstom är den största leverantören på den svenska tågmarknaden, med över tusen levererade tåg till de svenska järnvägarna och flera stora underhållskontrakt. Alstom leder också implementeringen av signalsystemet European Railway Traffic Management System (ERTMS) i Sverige, både ombord på fordonen och längs spåren, och levererar också det nya nationella trafikledningssystemet för Trafikverket.

Press:

Alstom Sweden
Johanna Svedin, Communications Director Nordics – Tel.: +46 (0) 725 933 255
johanna.svedin@alstomgroup.com

Alstom åtar sig i att bidra till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och främja innovativa och hållbara transportlösningar som människor tycker om att resa med. Från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail och spårvagnar, till nyckelfärdiga system, tjänster, infrastruktur, signalering och digital mobilitet, erbjuder Alstom sina breda kundgrupper det mest omfattande produktutbudet i branschen. Med närvaro i 64 länder och en talangbas på över 84 700 personer från 184 nationaliteter, fokuserar företaget sina design-, innovations- och projektledningskompetenser där mobilitetslösningar behövs som mest. Alstom, som är noterat i Frankrike, genererade intäkter på 17,6 miljarder euro för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2024. För mer information, besök www.alstom.com.

Snabbfakta

Alstom fortsätter att investera i Västerås – bygger ut sin depå för tågunderhåll. Alstom har utökat och moderniserat en tågverkstad i Västerås, som en del av underhållskontraktet med VR Sverige för Tåg i Bergslagen. Med denna satsning bekräftar Alstom sitt redan starka engagemang för järnvägsindustrin i Västerås.

Citat

Detta är ett gemensamt åtagande för att fullt ut dra nytta av Alstoms expertis inom underhåll. Ett väl fungerande underhåll är avgörande för att hålla tågen i trafik.
Haris Habul, direktör Division Tåg på VR Sverige