Alstom går in på marknaden för vindkraft genom förvärvet av det spanska vindkraftföretaget Ecotècnia

Alstom köper det spanska vindkraftföretaget Ecotècnia för 350 miljoner EURO. I och med förvärvet tar Alstom ett viktigt steg in på marknaden för vindkraft. – Alstom har länge sökt efter en möjlighet att ta en position inom vind- och solkraft, säger Bengt Assarsson, VD Alstom Sverige. Vi är idag marknadsledande inom vattenkraft, och genom detta förvärv tillför vi nu viktig kompetens och nya produkter inom området förnyelsebar energi.

– Vi ser stora möjligheter att utveckla vindkraft i våra nordiska länder, säger Bengt Assarsson. Här finns ett intresse för förnyelsebar energi som viktigt komplement till våra befintliga kraftverk.

Omkring 500 MW av den energi som genereras i Sverige kommer från vindkraft. Fram till idag har Ecotècnia installerat mer än 1500 ndturbiner på 72 platser, som ger en total kapacitet på 1433 MW (ungefär 2 procent av världens vindkraftverk). Ecotècnia har även nyligen tagit en allt större del av marknaden för solpaneler.

Alstoms köp av Ecotècnia kommer att slutföras så fort alla nödvändiga legala processer genomförts. Ägarformen är för närvarande kooperativ och kommer att omformas till legalt bolag innan det överförs till Alstoms ägo. Genom Alstoms köp får Ecotècnia och dess anställda en unik möjlighet att utvecklas och fortsätta växa på marknaderna för vind- och solkraft, samt en utmärkt möjlighet att ta en position på de expanderande marknaderna i Amerika och Asien. Alstoms globala organisation, industriella bakgrund, teknologiska resurser och välutvecklade inköpsprocess kommer att medföra stora fördelar för Ecotècnias fortsatta utveckling.

Detta förvärv kommer att stärka Alstoms position som företaget med det bredaste och mest kompletta produktutbudet inom kraftgenerering. Förvärvet innebär en starkare position på marknaden för förnyelsebar energi, där Alstom redan idag är marknadsledande inom området vattenkraft.

Presskontakt Helena Karlsson, Kommunikationsdirektör Alstom Sverige Tel 011 884 85

Bengt Assarsson, VD Alstom Sverige Tel 011 883 40 Webbplatser www.alstom.se, www.alstom.com

ALSTOM - Norra Promenaden 100, SE-601 87 Norrköping, Sweden 1