ALSTOM GENOMFÖR INGENJÖRSSTUDIE FÖR LULEKRAFT AB

För Alstom Sverige är denna order ett viktigt steg tillbaka in på den marknad för industriella ångturbiner som företaget lämnade 2003, då viss verksamhet såldes.

“Detta är en viktig order på många sätt. Det är dessutom glädjande att vi åter igen får möjlighet att erbjuda vårt mångåriga kunnande inom denna typ av ångturbiner”, säger Bengt Assarsson, VD för ALSTOM Power Sweden AB.

Press contact Bengt Assarsson, ALSTOM Power Sweden AB, 011-88 340 Helena Karlsson, Communications Director, ALSTOM Power Sweden AB, 011- 88 485

Om Lulekraft AB

Lulekraft AB ägs gemensamt av Svenskt Stål AB (50%) och Luleå kommun (50%). Kraftvärmeverket producerar elkraft, processånga, torkgas och hetvatten. Energiråvaran är industrigas från SSABs koksverk, masugn och stålverk. Hetvattnet levereras till Luleå Energi för distribution i fjärrvärmenätet. Elkraft och ånga levereras tillbaka till SSAB och används i industriprocessen. Torkgas levereras till Bioenergi för produktion av bränslepellets.

Alstom är ett världsledande företag som erbjuder infrastrukturlösningar inom områdena Kraft och Transport. Totalt arbetar 76 000 människor inom Alstom. Alstom Sverige sysselsätter ca 1100 personer, indelade i tre legala enheter, ALSTOM Power Sweden AB, ALSTOM Hydro Sweden AB och ALSTOM Transport AB. Huvudkontoret ligger i Norrköping och större kontor finns även i Västerås, Växjö och Stockholm.