Alstom genomför retrofit på ångturbiner i Olkiluoto kärnkraftverk i Finland

Power Press Information 5 juni 2007

ALSTOM GENOMFÖR RETROFIT PÅ ÅNGTURBINER I OLKILUOTO KÄRNKRAFTVERK I FINLAND

Alstom Power Sweden AB har fått uppdraget av finska företaget Teollisuuden Voima Oy (TVO) att leverera åtta lågtrycks ånginnerturbiner för kärnkraftverket Olkilouto 1 och Olkilouto 2. Alstom levererar även den nya generatorn till Olkilouto 1.

Den nya ångturbinen bygger på den senaste teknologin för ökad verkningsgrad och därmed ökar generatoreffekten vid varje enhet med mer än 25 MW utan att öka den temiska effekten (reaktoreffekten). Utöver detta kommer de nya ångturbinerna garantera hög driftsäkerhet på längre sikt med mindre behov av underhåll.

"Detta kontrakt är en bekräftelse på Alstom´s fokus på konkurrenskraftiga lösningar för modernisering av kärnkraftverk, säger Bengt Assarsson, VD för ALSTOM Power Sweden AB.

Alstom har länge samarbetat med TVO och har tidigare genomfört flertalet stora moderniseringar vid kraftverket Olkilouto, bland annat retrofit av ångturbiner för både lågtrycks- och högtrycksturbiner, fuktavskiljare/mellanöverhettare (MSR), utbyte av generator samt service på anläggningen.

"Alstom kunde presentera den bästa totallösningen för oss och har på ett mycket bra sätt utfört de senaste moderniseringsprojekten på Olkilouto, säger Jarmo Tanhua, Teknikchef för TVO.

Retrofit av den nya ångturbinen kommer att ske under sommarrevisionerna 2010 och 2011.

Alstom är marknadsledande inom global ångturbinretrofit. Under de senaste fem åren har Alstom fått många stora retrofit-uppdrag, såsom Laguna Verde Kärnkraftverk i Mexico Diablo Canyon i USA, Oskarshamn i Sverige och Yong Gwang i Korea.

*** ALSTOM är en världsledande leverantör av infrastruktur för energi och transport, som kännetecknas av stark innovationskraft och miljövänlig teknologi. I Sverige har vi anor sedan 1890-talet. Några svenska referenser är uppgraderingen av Ringhals och Oskarshamn och SL:s nya pendeltåg. I Sverige arbetar 1000 personer med alla typer av elproduktionsanläggningar, rökgasrening, leveranser av tåg och underhåll. Huvudorter för ALSTOM är Norrköping, Stockholm, Västerås och Växjö.
***

Press Enquiries : Anna Newnham Tel. : +33 1 41 49 34 42 Fax. :+33 1 41 49 27 74 media.relations@power.alstom.com

Project Enquiries: Tanya Greiner Tel.: +41 56 205 68 48 Fax.: +41 56 205 28 88

www.power.alstom.com