Alstom Grid skall leverera nya Smart Grid-klara SCADA / EMS för svenska stamnätet

Paris - 3 November 2010 Den tredje november signerade Alstom Grid ett kontrakt med Svenska Kraftnät, den svenska operatören av stamnätet för elkraftsöverföring (Transmission System Operator (TSO), avseende leverans av ett nytt energieffektiveringssystem (EMS) för Sveriges nationella storkraftnät.

Vid en ceremoni i samband med kontraktets undertecknande på Alstomkoncernens huvudkontor i Paris välkomnades delegationen från Svenska Kraftnät och dess generaldirektör Mikael Odenberg av Patrick Kron, Alstoms Chairman and CEO, som bl.a. slog fast att "Vårt partnerskap med Svenska Kraftnät visar vår hängivenhet och kompetens när det gäller marknadslanseringen av Smart Grid- klara lösningar som bidrar till säkra, effektiva och miljövänliga elkraftnät."

Det nya EMS-systemet baseras på Alstom Grids e-terra software suite byggt kring en högeffektiv, "secure-in-design" IT-plattform med lösningar för säkerhets- och händelsehantering, Security and Event Management-solution (SEM). Svenska Kraftnät kommer att få stora fördelar av avancerade egenskaper som t.ex. ett sofistikerat användargränssnitt för situational awareness (ger en bild av och medvetenhet om olika situationer), datamodelleraren Common Information Model (CIM) och en komplett lösning kallad Wide Area Measurement Solution (WAMS) för onlinestabilitet. Andra gränssnitt mot Svenska Kraftnäts egna applikationer, t.ex. ARISTO-snabbsimulator, ger Svenska Kraftnät verktyg för att förenkla planering, utbildning och offlinestudier av affärsprocesserna inom sin organisation.

På längre sikt möjliggör detta högutvecklade energihanteringssystem med sin öppna arkitektur en bättre anpassning av svenska storkraftnätet till framtida förändringar både på den nationella och europeiska elmarknaden och för att klara utmaningar som möter kraftnäten i form av en ökad integrering av förnybar energi och sammankoppling med andra europeiska överföringsnät.

Svenska Kraftnät skall installera det nya EMS-systemet vid sin nationella kontrollcentral i Sundbyberg och den regionala kontrollcentralen i norrländska Sollefteå. Dessa båda kontrollcentraler hanterar hela Sveriges stamnät, som består av 220 kV- och 400 kV-kraftledningar med en sammanlagd längd av 15000 kilometer, gränsöverskridande sammanlänkningar (AC såväl som DC) samt transformatorstationer. Detta stamnät med tillhörande SCADA*/EMS-nätstyrnings- och övervakningssystem är av vital betydelse för hela Sverige och är därför strikt reglerat utifrån nationella försörjnings- och säkerhetsintressen.

"Vi satsar mer än någonsin på att vara en stark partner för Sveriges kraftnät liksom för samtliga skandinaviska energimarknader" säger Jean-Michel Cornille, Senior Vice-President Automation. "Genom ett nära samarbete med våra kunder för att stärka driftsäkerheten och tillförlitligheten hos deras nät är vi glada att aktivt kunna stödja omvandlingen av deras elkraftnät mot morgondagens smarta kraftnät."

Kontraktet är planerat för en leveranstid av 22 månader. I färdiginstallerat skick betjänar Alstom Grids e-terra software-lösningar fyra nordiska TSO (Danmark, Island, Norge och Sverige). Under 2009 har Alstom Grid även satt i drift Nordic Operation Information System (NOIS), som underlättar utbytet av kritiska driftdata mellan de nordiska TSO-operatörerna.

*SCADA = Supervisory Control and Data Acquisition

Om Alstom Alstom är en global ledare inom kraftgenerering, elkraftöverföring samt järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativa och miljövänliga teknologier. Alstom bygger de snabbaste tågen och den högst automatiserade tunnelbanan med den största kapaciteten i världen. Företaget levererar nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för ett brett spektrum av energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas-, kol- och vindkraft samt erbjuder ett stort urval lösningar för kraftöverföring med fokus på smarta storkraftnät. Koncernen sysselsätter 96500 människor i mer än 70 länder och hade 2009/10 en omsättning på över 23 miljarder euro*. (*Pro forma-siffror)

Alstom Grid är Alstoms nyaste sektor och har över 100 års expertkunnande i fråga om elkraftnät. Oavsett om det handlar om kraftföretag eller elintensiva industrier eller för att underlätta handeln med energi tillför Alstom Grid den kraft som behövs för kundernas projekt. Alstom Grid rankas bland de 3 största inom kraftöverföringssektorn med en omsättning 2009 på ca 3,5 miljarder euro. Företaget har 20000 anställda och över 90 tillverknings- och teknikföretag världen över. De fyra huvudaffärsområdena är Produkter, System, Automation och Service. Som en del av kärnan i utvecklingen av Smart Grid erbjuder Alstom Grid produkter, tjänster och integrerade energieffektiviseringslösningar över hela energivärdekedjan - från kraftgenerering, via överförings- och distributionsnät fram till den stora slutanvändaren.

Presskontakt Anna Lihr Alstom Tel +46 708 93 33 52 James Millard (Grid) – Tel : +33 1 34 96 92 54 james.millard@alstom.com Website www.alstom.com och www.grid.alstom.com

ALSTOM - 3 avenue André Malraux - 92309 Levallois Perret Cedex

ALSTOM - 3 avenue André Malraux - 92309 Levallois Perret Cedex 1