Alstom har fått mångmiljardkontrakt: bygger nytt kraftverk i Estland

14 januari 2011

Alstom har fått mångmiljardkontrakt: bygger nytt kraftverk i Estland

Alstom, en global och världsledande leverantör av utrustning och service till kraftgenereringsindustrin, har skrivit ett kontrakt totalt värt nästan 1 miljard euro (motsvarande drygt 9, miljarder SEK) med Narva Elektrijaamad AS, ett dotterbolag till det statligt ägda kraftbolaget Eesti Energia. Alstom kommer att leverera två 300 MW enheter till det fossila kraftverket, baserat på Cirkulerande Fluidiserad Bädd (CFB) pannteknik i Narva, Estland.

Avtalet inkluderar ett första kraftverksblock på 300 MW och en option på ett andra 300 MW block som kunden kan välja att lösa ut inom de närmaste 18 månaderna.

Kraftverket använder det inhemska bränslet oljeskiffer som utvinns i östra Estland. Det nya kraftverket kommer att stå för en stor del av Estlands elproduktion och säkerställa att landet lever upp till EU:s direktiv avseende emissioner från kraftgenerering som kommer att införas fullt ut under 2016 i Estland..

Kontraktet innebär att Alstom kommer att konstruera, tillverka, leverera, installera och driftsätta de två enheterna. Detta inkluderar leverans av inre bränslehantering, CFB panna, ångturbin, rökgasrening, styr- och kontrollsystem och elsystem för varje block.

Alstom i Finland har tidigare levererat elfilter till Eesti Energia och Alstom i Sverige har genomfört utbyte av tre lågtrycksturbiner vid kraftverken i Narva. Alstom i Sverige levererar just nu nya avsvavlingsanläggningar till fyra 200 MW enheter vid samma kraftverk och Alstom i Estland har även långsiktiga serviceavtal sedan många år tillbaka.

– Detta kontrakt illustrerar Eesti Energias fortsatta förtroende för Alstoms teknologi och expertis inom projektgenomförande. Vi är stolta över att få bistå i moderniseringen av Estlands kraftverkflotta och bidra till en ökad energitrygghet, säger Patrick Kron, styrelseordförande och vd för Alstomkoncernen.

– Vi väljer Alstom i egenskap av världsledande företag inom komplexa EPC projekt, för att leverera sin CFB pannteknologi som säkerställer ren och lokalproducerad el till vår växande kundkrets, säger Sandor Liive, vd för Eesti Energia.

Om Alstom Alstom är ett världsledande företag inom kraftgenerering, transmission och transport. Alstom har ca 95 000 anställda i fler än 70 länder. www.alstom.com

About Eesti Energia Eesti Energia, den statligt ägda energikoncernen i Estland, äger och driver kraftverk med en produktion omkring 2000 MW och levererar elektricitet till omkring 500 000 kunder i de Baltiska länderna. www.energia.ee

Presskontakter Philippe Kasse, Stéphane Farhi (Alstom Corporate) – Tel. +33 1 41 49 29 82 /33 08 philippe.kasse@chq.alstom.com, stephane.farhi@chq.alstom.com Sari Luhanka (Alstom Finland och Baltikum) – Tel +358 10 3037 353 - sari.luhanka@power.alstom.com Alicia Montoya (Alstom Power) – Tel +41 56 556 33 20 - alicia.montoya@power.alstom.com

Investor relations Emmanuelle Châtelain, Juliette Langlais - Tel : + 33 1 41 49 37 38 / 21 36 emmanuelle.chatelain@chq.alstom.com , juliette.langlais@chq.alstom.com