Alstom har framgångsrikt renoverat och installerat ventiler i Forsmark 2

18 November 2010

Alstom har framgångsrikt renoverat och installerat ventiler i Forsmark 2 Möjliggör att kärnkraftverket kan återgå till full effekt för att möta den ökande efterfrågan på elektricitet inför vintern

Alstom, världsledande inom utrustning och service inom kraftindustrin, har framgångsrikt färdigställt arbetet med att renovera och installera högtrycksångventiler till Forsmarks kärnkraftverk, Forsmark 2.

Högtrycksventilerna modifierades ursprungligen av en annan leverantör, och orsakade grava vibrationsproblem på turbinanläggningen. Vibrationsproblemen medförde att Forsmark tvingades reducera effekten till endast 35 procent av den normala kapaciteten under en längre period som började den 21 januari 2010.

För att snabbt nå en lösning på problemen beslöt Forsmark att installera ventiler från Ringhals 4. Målet var att snarast möjligt återgå till full produktionsförmåga vid Forsmark 2 för att möta den ökande efterfrågan på elektricitet inför den kommande vintern. Forsmark vände sig till Alstom som nu framgångsrikt renoverat och installerat ventilerna, före utsatt tid.

– Vi är väldigt nöjda med det arbete som Alstom utfört, och med att Forsmark 2, liksom Forsmark 1 och Forsmark 3, nu åter levererar full effekt, säger Stefan Persson, VD, Forsmarks Kraftgrupp AB.

– Projektet har blivit avslutat tidigare än planerat och testerna visar på ett utmärkt resultat vilket lett till att Forsmark 2 återigen levererar full effekt. Framgången stärker Alstoms position som en ledande leverantör till kärnkraftsindustrin, säger Peter Jonsson, VD, ALSTOM Power Sweden AB.

Projektet har letts från Alstoms kontor i Norrköping, och har bestått av projektledning, konstruktion, underhåll, renovering, installation och driftsättning av åtta högtrycksångturbiner och drivdon.

Presskontakt Helena Karlsson Tel. : 011 884 85 E.mail : helena.karlsson@power.alstom.com www.alstom.com

ALSTOM - 3 avenue André Malraux - 92309 Levallois Perret Cedex