Alstom leverar avancerad miljöteknik till LKAB

LKAB har signerat ett kontrakt med Alstom för installation av en gasreningsanläggning på sitt pelletsverk som förädlar järnmalm ,Bandugnsverket, i Malmberget. Anläggningen kommer att tas i bruk i mitten av 2013.

Det nya gasreningssystemet kommer att avskilja partiklar, svaveldioxid flourider och klorider från pelletsverket. Därmed säkerställs att de nya gränsvärdena för utsläpp till luften från Bandugnsverket i Malmberget kan mötas innan dessa träder i kraft 1 januari 2014.

Alstom kommer att installera sin avancerade och väl beprövade teknologi för torra avsvavlingssystem av typen Drypac™ med slangfilter för processgasflödet , och för den första torkzonen ett separat elektrofilter. Alstom har tidigare med stor framgång levererat två gasreningsanläggningar av denna typ till LKAB för liknande pelletsverk i Kiruna, det senaste idrifttaget 2007.

-         ”Vi har mycket bra erfarenhet av Alstoms teknik i liknande applikationer och vi ser fram emot ett bra genomförande” säger Per-Erik Lindvall, teknisk direktör vid LKAB.

Alstoms affärsområde för miljöteknik i Växjö kommer att ansvara för projektledning, konstruktion, leverans och installation av gasreningsanläggningen.

-         ”Vi är mycket glada för det förtroende som LKAB visar genom att välja vår teknik för denna avancerade tillämpning” säger Peter Jonsson, VD vid Alstom Power Sweden AB.

Alstom är ett globalt företag med ca 100 000 anställda i 100 länder. I Sverige är vi ca 1000 medarbetare och de flesta av oss arbetar på någon av våra huvudorter; Stockholm, Norrköping, Västerås och Växjö. Innovation, Kvalitet, Säkerhet och Miljö är nyckelord som präglar verksamheten. Vi erbjuder innovativa och miljösmarta produkter, system och servicelösningar till Järnvägs- och Energimarknaden. Varje dag reser miljontals människor med tåg som vi tillverkat och var fjärde glödlampa världen över får sin lyskraft från teknologi som levererats av oss. I Sverige binder våra tåg samman städer och landsbygd från söder till norr och vi bygger såväl stora som små kraftverk med fokus på ren kraft och hållbarhet för framtiden.

Press kontakt
Göran Wikström - Tel.  +46 470 762053 – goran.wikstrom@power.alstom.com

Michelle Marcher Lidén - Tel.  + 46 8 723 65 76 – michelle.marcher-liden@transport.alstom.com

Taggar: