Alstom leverer 12 Citadis-trikker til Strasbourg

Alstom har signert en rammeavtale med CTS, Strasbourgs transportselskap, om å levere 50 Citadis-trikker. Den første delen av avtalen omfatter en ordre på 12 trikker, med en total verdi på 41 millioner euro. Disse forventes å bli satt i drift innen utgangen av 2016.

Disse trikkene vil komme i tillegg til den eksisterende CTS-vognparken som en del av utvidelsen av linje A[1] og D[2]. De vil gå i sentrum av llkirch-Graffenstaden, som er utvidet betydelig de siste årene, samt på linjen som forbinder Strasbourg i Frankrike med Kehl i Tyskland. Disse trikkene er de første i Frankrike til å krysse en landegrense.

-Dette er et godt eksempel på en mellomstor by hvor vår Citadis trikk tilpasset kundens krav og passasjerenes behov. Vi håper å kunne bidra med vår ekspertise til de nordiske satsingene som nå gjøres innen skinnegående bytrafikk, sier Henrik Anderberg, leder for Alstom Transport Norden.

Citadis-trikkene i Strasbourg vil bli de første som godkjennes av de tyske føderale BoStrab-forskriftene, som regulerer bygging og drift av trikketjenester i Tyskland. Trikkene vil ha en lengde på 45 meter og en kapasitet på 288 passasjerer. De vil bli utstyrt med LED-belysning og glassdører, noe som gir passasjerene økt følelse av komfort og sikkerhet. For å tilfredsstille PRM-bestemmelsene (personer med redusert mobilitet) vil trikkene bli utstyrt med tilgjengelige dørknapper, bredere seter og soner reservert for rullestolbrukere og barnevogner.

Disse trikkene vil hovedsakelig bli produsert i Frankrike: La Rochelle (design og montering av trikker), Ornans (design og produksjon av motorer), Le Creusot (boggier for mellommoduler), Tarbes (drivverk), Villeurbanne (elektronisk utstyr), Saint-Ouen (design) og ved Salzgitter-anlegget i Tyskland, som produserer boggiene under førervognene.

Så langt er det bestilt mer enn 1800 Citadis-trikker, siden den første ble satt i drift i 2000.

Pressekontakter

Ulrika Andersson, Kommunikationsdirektör, Alstom

Tlf. +46 (0)8 723 32 84, ulrika.andersson@alstom.com

Webside:  www.alstom.com/no

[1] Linjen, som i dag er på 13 km, vil bli 14,7 km.

[2] Linjen, som i dag er på 8,7 km, vil bli 12,6 km.

About Alstom

Alstom is a global leader in the world of power generation, power transmission and rail infrastructure and sets the benchmark for innovative and environmentally friendly technologies. Alstom builds the fastest train and the highest capacity automated metro in the world, provides turnkey integrated power plant solutions and associated services for a wide variety of energy sources, including hydro, nuclear, gas, coal and wind, and it offers a wide range of solutions for power transmission, with a focus on smart grids. The Group employs 93,000 people in around 100 countries. It had sales of over €20 billion and booked €21.5 billion in orders in 2013/14.

Taggar: