• Alstom Sverige/

Alstom leverer driftsresultat for 2010/2011 i overensstemmelse med forventningerne og rapporterer en markant stigning i antallet af ordrer i andet halvår

Mellem 1. april 2010 og 31. marts 2011 registrerede Alstom et salg på €20.9 mia. og et resultat af den primære drift på €1.570 mio. svarende til et afkast på 7,5%. Nettoresultatet faldt til €462 mio. grundet negative effekter af engangsomkostninger.
Ordreindgangen steg fra sidste års lave niveau til 19,1 mia. EUR. Efter en voldsom ordrenedgang i første halvår, viste anden halvdel af året en stor stigning. Samtidig steg cashflowet i andet halvår af 2010/11 med yderligere €447 mio., sammenholdt med et negativt cashflow på €963 mio. i første halvår.
På den næste ordinære generalforsamling vil Alstom foreslå et udbytte på €0,62 pr. aktie i forhold til €1,24 sidste år.
"Resultatet for regnskabsåret 2010/2011 levede op til forventningerne. Efter tre kvartaler med lav ordreindgang var der en stærk positiv fremgang at spore i sidste halvdel af 2010/2011, hvor fjerde kvartal var kendetegnet af en markant vækst. Den positive kommercielle udvikling medførte en forbedring af cashflowet i den sidste halvdel af året. Den stigende ordretilgang er oppebåret af nye markeder, hvor efterspørgslen fortsat forventes at stige, mens aktiviteterne i de mere udviklede økonomier forventes at forblive træge. Denne geografiske forskydning i efterspørgslen forventes at indlede en ny forretningsfase for Alstom. For at udnytte de nye muligheder og forbedre konkurrenceevnen planlægger koncernen at tilpasse sin geografiske tilstedeværelse til den forventede efterspørgsel og styrke sin markedsledende tilbudsgivning. Igennem året har Alstom fortsat styrket sin position i BRIK-landene og indgået flere strategiske partnerskaber på disse vigtige markeder, samtidig med at der er iværksat planer for tilpasning af ressourcerne i Europa og Nordamerika. Forsknings- og udviklingsomkostningerne er bibeholdt på et højt niveau for at understøtte Alstoms førende position inden for teknologiudvikling. På baggrund af de positive resultater og tendenser i anden halvdel af 2010/2011, kan koncernen bekræfte, at afkastet for regnskabsåret 2011/2012 bør ligge på mellem 7% og 8%", udtaler Patrick Kron, Alstoms bestyrelsesformand og CEO.

Kontakt: Anna Lihr, Alstom, +46 (0)8 7236588

4. maj 2011