Alstom presenterar nytt höghastighetståg

5 februari 2008

Alstom presenterar AGV, fjärde generationens höghastighetståg, för hastigheter upp till 360 km/t

Tisdagen 5 februari, presenterade Alstom den första prototypen för AGV , den fjärde generationens höghastighetståg. Utförandet är ett envåningståg med sammanledade vagnar, byggt med en teknologi som gjort det franska TGV-tåget till en framgång, och med ett nytt drivsystem där drivkraften är fördelad över tågets motorvagnar. AGV är designad för hastigheter upp till 360 km/t. Första ordern för AGV tecknades nyligen med den italienska operatören NTV .

Patrick Kron, CEO för Alstom-koncernen, och Philippe Mellier, VD för Alstom Transport, avtäckte på tisdagen prototypen för AGV vid Alstom Transports anläggning i La Rochelle, Frankrike, i närvaro av bland andra den franska presidenten Nicolas Sarkozy.

Den futuristiska och aerodynamiska designen av AGV ägnades stor uppmärksamhet vid avtäckningen, liksom de tekniska innovationer som är kännetecknande för tågets konstruktion. AGV är världens första höghastighetståg med sammanledade motorvagnar med motorboggierna placerade mellan vagnarna. Det möjliggör högsta grad av säkerhet, kombinerat med ett distribuerat drivsystem där motorerna är fördelade på boggierna under tåget. Som motorvagnståg (utan lok) ökar antalet möjliga säten markant. Denna nya konstruktion ökar också operatörens flexibilitet. Antal vagnar kan varieras från 7 till 14, vilket ger mellan 250 och 650 säten, allt efter behov. Även underhållskostnaderna reduceras.

AGV har starka miljöfördelar med 15 % lägre energiförbrukning än sina huvudkonkurrenter. AGV är också utrustad med den senaste signalstandarden (ERTMS) och kan köras på alla europeiska järnvägslinjer. Tillverkningen av AGV kommer att ske i Frankrike och Italien.

Traktionssystemet på AGV är redan testat under extrema förhållanden. Det ingick i det tåg som satte höghastighetsrekordet på räls 3 april 2007: 574,8 km/t.

Patrick Kron: Vi har utvecklat AGV med egna medel, något som är ovanligt i järnvägsindustrin, eftersom vi har förstått att marknaden för höghastighetståg är i stark utveckling. För att behålla vår ledande ställning har vi nu breddat och uppgraderat vår produktportfölj. AGV lanseras just när marknaden står inför en ny expansionsfas, såväl i traditionella länder som i många utvecklingsländer.

Under de gångna 25 åren har Alstom sålt mer än 650 TGV-tåg. Tillsammans har de transporterat närmare en och en halv miljon passagerare och tillryggalagt över 2 miljarder km, vilket motsvarar 6,500 gånger avståndet mellan jorden och månen. Alstom tecknade nyligen två stora kontrakt i Argentina och i Marocko för TGV dubbeldäckartåg.

Philippe Mellier: AGV är resultatet av en ojämförlig erfarenhet av höghastighetståg - 25 år i kommersiellt drift - och vår förmåga till teknisk utveckling. Det placerar Alstom i den absoluta framkanten på utvecklingen av järnvägsteknologin. Förtroendet från NTV, Italiens nya järnvägsoperatör, gör det möjligt för oss att inom kort demonstrera prestanda, komfort och bekvämlighet, miljöfaktorer och den låga driftskostnaden hos AGV.

Den italienska operatören NTV tecknade i januari ett kontrakt på 25 AGV-tåg, med option på ytterligare 10, tillsammans med underhåll. Produktionen av det första tåget påbörjas i mitten av 2008 med leverans från 2010 och framåt.

Om Alstom Transport Som främjare av uthålliga transporter, utvecklar och marknadsför Alstom Transport en komplett portfölj av produkter, utrustning och tjänster för järnvägsindustrin. Alstom Transport tillhandahåller hela transportsystem; rullande material, signalsystem och infrastruktur. Vi erbjuder även nyckelfärdiga lösningar, ett exempel är Arlandabanan i Sverige. Under det finansiella året 2006/07 lyfte Alstom Transports försäljning och placerade företaget som nummer ett inom transportområdet på världsmarknaden.

Presskontakt: Ann-Kari Edenius, kommunikationsdirektör, Alstom Transport Norden 08-723 6580 alt 070-992 4920 Investor Relations Alstom : Emmanuelle Châtelain - Tel + 33 1 41 49 37 38 - investor.relations@chq.alstom.com

Hämta pressmaterial Pressmaterial - bilder, rörliga klipp, intervjuer, bakgrundsfakta mm - finns tillgängligt på: www.revealagv.com Användarnamn: press Lösenord: agv

www.alstom.com, www.transport.alstom.com AGV står för Automotrice Grande Vitesse [höghastighetståg med motorvagnar]. AGV är ett registrerat varumärke för Alstom.
TGV är ett registrerat varumärke för franska statens järnvägar, SNCF Nuovo Trasporto Viaggiatori ALSTOM Transport- Gamla Brogatan 34 - 111 20 Stockholm Sverige

ALSTOM TRANSPORT – Gamla Brogatan 34 - 111 20 Stockholm Sverige