Alstom presenterar sina senaste innovationer på InnoTrans, världens största järnvägsmässa

Alstom presenterar de senaste marknadstrenderna och sina prognoser för de kommande åren vid InnoTrans som äger rum den 23–26 september i Berlin. Enligt den senaste studien från UNIFE har vi en välmående järnvägsmarknad med en genomsnittlig årlig tillväxt på 2,8 % mellan 2017 och 2019. En betydande tillväxt förväntas i Latinamerika och inom områdena tjänster, stadstransporter och järnvägssystem. Alstom Transports lösningar för branschen idag och den framtida marknadsutvecklingen bygger specifikt på globalisering, integrerade lösningar och innovation.

Vid mässan belyser Alstom tre dimensioner som är mycket viktiga för kunderna och där Alstom levererar ett verkligt och unikt värde: förbättrad passagerarupplevelse, åtagande att sänka livscykelkostnaderna och närhet till kunderna.

För att visa hur förbättrad passagerarupplevelse står i centrum för produktutvecklingen, premiärvisar Alstom sin Citadis X05 vid mässan, den senaste utvecklingen av det spårvagnssortiment som redan finns i 45 städer runtom i världen. Den här nya generationen spårvagnar går att kundanpassa ännu mer, och den ger kunderna fler möjligheter och innehåller nya egenskaper som dubbeldörrar i hela fordonet och bredare mittgång. Kunderna kan nu också konfigurera sin egen spårvagn med hjälp av en app.

I en särskild hörna presenterar Alstom sin vision av framtidens tågresor och hur passagerarnas förväntningar kan uppfyllas när det gäller information, underhållning, komfort, belysning, atmosfär samt enkelhet vid påstigning och byten.

Alstoms mål är att sänka kundens livscykelkostnader, alltså att optimera kostnaden för anskaffning och drift av rullande järnvägsmaterial, infrastruktur eller signalsystem. Detta avspeglas i två stora lanseringar vid Innotrans. Alstoms innovativa lösning för förutsägbart underhåll HealthHub gör att kunden kan få kontroll över utrustningens skick genom avancerade verktyg för dataanalys, t.ex. en tågskanner. Den senaste utvecklingen av Alstoms utbud för ERTMS , Atlas 400 och 500, är de första skalbara ERTMS-lösningarna som kan anpassas efter trafikbehov och kontrollnätverk som hanterar mellan 6 och 600 tåg om dagen.

Alstom utvecklar närheten till kunderna genom lokal närvaro och lokala samarbeten. Alstom Transport finns i över 60 länder och understödjer lokal verksamhet mer och mer. Ett exempel är att företaget, som uppskattning för sitt största kontrakt någonsin med Prasa i Sydafrika, åtog sig att producera minst 65 % av tågkomponenterna lokalt. Sydafrikas ekonomi och järnvägsindustri kommer att få avsevärd och långvarig nytta av kompetensöverföring, utbildning och industrialisering. Kontraktet med Prasa presenteras i Alstoms monter.

”Innovation sitter i företagets gener”, säger Henri Poupart-Lafarge, VD för Alstom Transport, och återkommer till koncernens strategiska drag: ”I GE:s erbjudande, som styrelsen rekommenderade, skulle de förvärva Alstoms energiverksamhet och sälja 100% av signalverksamheten till Alstom. Alstom riktar om fokus mot sin fristående verksamhet Transport och använder en del av behållningen från affären till att stärka Transport. Alstom Transport, en stark marknadsledare med stor teknikportfölj och närvaro över hela världen på en dynamisk marknad, är perfekt positionerade för att ta vara på tillväxtmöjligheterna på den här dynamiska marknaden.”

Presskontakter
Ulrika Andersson, kommunikationsdirektör Alstom Skandinavien, tel. +46 (0)8 723 32 84
ulrika.andersson@alstom.com

Virginie Hourdin/Claire Biau (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 41 49 21 36 / 39 95
virginie.hourdin-bremond@chq.alstom.com; claire.biau@alstom.com

Justine Rohée (Alstom Transport huvudkontor) – tel. +33 1 57 06 18 81
justine.rohee@transport.alstom.com

Webbplats www.alstom.com

Alstom är en av de världsledande aktörerna inom elkraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativ och miljövänlig teknik. Alstom tillverkar världens snabbaste tåg och har levererat världens mest avancerade, helautomatiska tunnelbanesystem. Alstom erbjuder nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för flera olika energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind, samt ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring, med fokus på smarta elnät. Koncernen har 93 000 anställda i cirka 100 länder. Under det delade räkenskapsåret 2013/14 hade koncernen en omsättning på ca 20 miljarder euro och bokningen av nya order uppgick till nästan 21,5 miljarder euro.

Vi erbjuder innovativa och miljösmarta produkter, system och servicelösningar till Järnvägs- och Energimarknaden. Varje dag reser miljontals människor med tåg som vi tillverkat och var fjärde glödlampa världen över får sin lyskraft från teknologi som levererats av oss.  I svenska Alstom är vi ca 1000 medarbetare och de flesta av oss arbetar på någon av våra huvudorter; Stockholm, Norrköping, Västerås och Växjö. Innovation, Kvalitet, Säkerhet och Miljö är nyckelord som präglar verksamheten. I Sverige kommer 75% av elkraften från anläggningar med våra kärnkomponenter och nästan 300 tåg med Alstomurspung trafikerar det svenska järnvägsnätet. Läs mer på www.alstom.com/se

Om Alstom Transport
Alstom Transport arbetar för hållbara transporter. Företaget utvecklar och marknadsför det mest kompletta sortimentet av system, utrustning och tjänster inom järnvägssektorn. Alstom Transport hanterar fullständiga transportsystem, inklusive tåg, signalutrustning, underhåll, modernisering och infrastruktur, och kan därför erbjuda integrerade lösningar. Alstom Transports försäljning uppgick till 5,9 miljarder euro under räkenskapsåret 2013/14. Alstom Transport har cirka 28 300 anställda i över 60 länder.

Taggar:

Citat

Innovation sitter i företagets gener. I GE:s erbjudande, som styrelsen rekommenderade, skulle de förvärva Alstoms energiverksamhet och sälja 100% av signalverksamheten till Alstom. Alstom riktar om fokus mot sin fristående verksamhet Transport och använder en del av behållningen från affären till att stärka Transport. Alstom Transport, en stark marknadsledare med stor teknikportfölj och närvaro över hela världen på en dynamisk marknad, är perfekt positionerade för att ta vara på tillväxtmöjligheterna på den här dynamiska marknaden.
Henri Poupart-Lafarge, VD för Alstom Transport