Alstom rekryterar 7 500 talanger globalt under 2022 för att utveckla framtidens hållbara mobilitet

• Uppmärksammas som attraktiv arbetsgivare i 14 länder

21 januari 2022 – Alstom har tilldelats Top Employer 2022-certifikatet i Europa, Asien-Stillahavsområdet och Nordamerika med certifikat i totalt 14 länder [1]. Det är tredje året i rad som Alstom får utmärkelsen i Europa och andra året för de två övriga marknaderna.

Alstom, världsledande inom smart och hållbar mobilitet, behöver möta det växande behovet av grönare, mer moderna vagnparker av tåg, tunnelbana och spårvagn genom att anpassa kapaciteten världen över. Med en orderbok värd 77,8 miljarder euro ska koncernen rekrytera 7 500 nya talanger globalt under 2022. Detta inkluderar cirka 6 000 ingenjörer och chefer, främst i Europa och i Asien och Stillahavsområdet och 1 500 produktionsmedarbetare och tekniker, primärt i Europa, Nordamerika och Latinamerika. Rekryteringarna gäller inom stora delar av Alstoms verksamhet. Globalt står rekryteringen av ingenjörer för hälften av de permanenta tjänsterna.

”Vi är väldigt stolta att återigen ha tilldelats Top Employer-certifikatet. Utmärkelsen är ett erkännande av vårt fortsatta engagemang att göra Alstom till en av världens bästa arbetsplatser. Drivna av en kraftig efterfrågan på grön och smart mobilitet vill Alstom, som är en ledare inom hållbara transporter, attrahera 7 500 talanger. Med närvaro i över 70 länder erbjuder vi globala möjligheter att arbeta inom områden som produktion, mjukvara, teknik och service, för dem som vill göra en konkret skillnad för planeten”, säger Anne-Sophie Chauveau-Galas, Chief Human Resources Officer på Alstom.

Söker profiler som bidrar till innovation och implementering av våra lösningar
Rekryteringarna omfattar hela värdekedjan – från produktion till processer.  Utöver tjänster kopplade till pågående och framtida projekt åt Alstoms kunder, anställer också företaget projekt- och anbudsansvariga samt tjänster inom planering. Alstom söker också programmerare och datavetare med en profil liknande de högteknologiska branscherna i Silicon Valley. Rekryteringsbehovet är långsiktigt och baseras på koncernens tillväxt. Tjänsterna öppnar för en karriär i motiverade team och där den senaste medarbetarundersökningen visar att över 80 procent uppger att de är stolta över att jobba på Alstom.

Både lokala och internationella karriärmöjligheter
En karriär inom Alstom ger stora möjligheter att röra sig mellan olika tjänster och länder.

Koncernens behov av talanger per region är följande: Europa: 3 900 tjänster, Asien-Stillahavsområdet: 1 700 tjänster, Amerika: 1 500 tjänster and Afrika, Mellanöstern och Centralasien: 400 tjänster.

Om Top Employer-certfikationen
Top Employer-certifieringen innebär ett erkännande av ett företags engagemang att skapa en bättre arbetsmiljö och med ett HR-arbete som utmärker sig. Top Employer-institutet certifierar organisationer baserat på en undersökning som omfattar sex områden inom HR, uppdelat på 20 teman som exempelvis arbetsmiljö, rekrytering, utbildning, välbefinnande, mångfald och inkludering.

[1] Certified countries: Australia, Belgium, Canada, China, Hong Kong, France, India, Italy, Mexico, Poland, Singapore, Spain, United Kingdom, United States of America

Press:

Coralie COLLET – Tel.: +33 (0) 7 63 63 09 62
coralie.collet@alstomgroup.com

Samuel MILLER - Tel.: +33 (0) 6 65 47 40 14

samuel.miller@alstomgroup.com

Investor Relations:

Martin VAUJOUR – Tel.: +33 (6) 88 40 17 57

martin.vaujour@alstomgroup.com

Claire LEPELLETIER – Tel.: +33 (6) 76 64 33 06

claire.lepelletier@alstomgroup.com

Alstom visar vägen till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och marknadsföra mobilitetslösningar som skapar en hållbar grund för framtidens transporter. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar och elbussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Alstom har levererat 150 000 fordon som körs i kommersiell trafik runt om i världen. Med Alstoms förvärv av Bombardier Transportation den 29 januari 2021 uppgår den större koncernens sammanlagda omsättning till 14 miljarder euro för tolvmånadersperioden som avslutades den 31 mars 2021. Alstom har huvudkontor i Frankrike, verksamhet i mer än 70 länder och 70 000 anställda. I Norden har Alstom cirka 2000 medarbetare med huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com www.alstom.com/nordics