Alstom ska bygga strömriktarstationer för transmissionslänk Frankrike-Italien

Alstom har fått ett kontrakt värt över 2,8 miljarder SEK av TERNA Rete Italia, ett bolag helägt av TERNA, den italienska operatören och Réseau de Transport d'Électricité (RTE), dess franska motsvarighet för att bygga två högspännings (HVDC) strömriktarstationer för en transmissionslänk mellan Frankrike och Italien.

Alstom ska konstruera, leverera, installera och driftsätta två strömriktarstationer (2x600 MW, +/- 320 kV) innehållande Alstoms VSC MaxSineTM Voltage Source Converter-teknik. Växelström (AC) kommer att omvandlas från respektive lands elnät till likström (DC) för transmission och vice versa. Nyckelutrustning kommer att tillverkas i Alstoms anläggningar i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien och i kontraktet ingår även underhåll för strömriktarstationen i Frankrike.

– Alstom ser fram emot att jobba med TERNA och RTE med detta projekt. Alstoms VSC-teknik är både kompakt och mångsidig. Som sådan, kommer det att optimera den befintliga infrastrukturen och bevara Alpernas sköra ekosystem, säger Patrick Plas, SVP, Power Electronics and Automation, Alstom Grid.

Alstom har över 50 års erfarenhet inom HVDC och har levererat mer än 40 HVDC-projekt världen över. Det här är Alstoms tredje VSC-projekt under de senaste tre åren, däribland svenska Sydvästlänken, ett framtida multi-terminal HVDC-nät som förbinder de centrala och södra nätverken i landet och Dolwin3-projektet, som förbinder 900 MW havsbaserad vindkraft från Nordsjön till det tyska elnätet. Alstom är också i färd med att utföra storskaliga HVDC-projekt såsom Indiens Champa 1 & 2 (800 kV) och Brasiliens 600 kV Rio Madeira, som är är världens längsta transmissionsledning på nästan 2400km.

Presskontakt:
Ulrika Andersson