Alstom skördar framgångarna

14 maj 2007

Efter ett finansiellt och kommersiellt framgångsrikt år 2006/07: Alstom skördar framgångarna av sin strategi för lönsam tillväxt Alstom offentliggör idag rapporten för helåret 2006/2007 (1 april-31 mars). Resultatet visar att gruppen gör en nettovinst för helåret på 448 miljoner €, med ett mycket bra kassaflöde på 745 miljoner €. Sedan mars 2007 är Alstom-koncernen i princip skuldfri.

Alstom kommer att rekommendera en utdelning till aktieägarna på 0.8 € per aktie vid nästa bolagsstämma den 26 juni 2007.

? Orderstocken uppgår till 32,350 miljoner €, en ökning med 22% ? Orderingången uppgår till 19,029 miljoner €, en ökning med 34% ? Fakturering uppgår till 14,208 miljoner €, en ökning med 14% ? Rörelseresultatet uppgår till 957 miljoner €, en ökning med 40% ? Rörelsemarginalen uppgår till 6.7%, en ökning jämfört med föregående års 5.5 % ? Nettoresultatet uppgår till 448 miljoner €, en ökning med 152% jämfört med tidigare års 178 miljoner € ? Kassaflödet uppgår till 745 miljoner €, en ökning 42% jämfört med föregående års 525 miljoner €

Samtliga siffror är justerade för jämförbarhet mellan åren.

Patrick Kron, CEO för Alstom-koncernen säger i en kommentar: "Utfallet av det finansiella året 2006/07 visar ett utmärkt resultat med rekordhög orderingång och en mycket stark ökning av försäljningen. Denna markanta förbättring av resultatet liksom kassaflödet, betyder att koncernen nu är i princip skuldfri. En stor orderstock, tillsammans med en satsning på forskning och utveckling och investeringar som inleddes under 2006/07, ger goda förutsättningar för fortsatt tillväxt. Alstom kommer i framtiden fortsätta att växa, såväl organiskt som genom strategiska förvärv. Vårt resultat ska fortsatt förbättras. Under 2007/08 kommer koncernen åter att redovisa en "tvåsiffrig" försäljningsökning medan rörelsemarginalen fortsatt kommer att förbättras till över 7%, för att 2009/10 ligga på över 8%.

För mer information om Alstom-koncernens helårsresultat, ring VD Bengt Assarsson telefon 070- 3479551 eller Thomas Nörby, CFO ALSTOM Sverige, telefon 070-532 6001.
Koncernens helårsrapport finns i sin helhet på Alstoms hemsida www.alstom.com

*** Alstom är en världsledande leverantör av infrastruktur för energi och transport, som kännetecknas av stark innovationskraft och miljövänlig teknologi. Alstom levererar omfattande projekt, produkter och service för kraftverk runt om i världen, oberoende av kraftkälla. Alstom levererar världens snabbaste tåg och ett av världens mest utnyttjade tunnelbanesystem, helt automatiserat. Alstom har 69.000 anställda i 70 länder.

I Sverige har vi anor sedan 1890-talet. Några svenska referenser är uppgraderingen av Ringhals och SLs nya pendeltåg. I Sverige arbetar 1000 personer med alla typer av elproduktionsanläggningar, rökgasrening, leveranser av tåg och underhåll av SJs dubbeldäckare. Huvudorter för Alstom i Sverige är Norrköping, Stockholm, Västerås och Växjö.

ALSTOM Power Sweden AB - Norra Promenaden 100 - 601 87 Norrköping - SVERIGE 2

ALSTOM Power Sweden AB- Norra Promenaden 100 - 601 87 Norrköping - SVERIGE 1