Alstom undertecknar avtal med Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet i Sverige

•    Avtalet med Luleå tekniska universitet stärker ytterligare Alstoms engagemang för den svenska järnvägsindustrin
•    Samarbetet kommer att främja kunskapsutbyte, forskningssamarbeten och innovationer inom järnvägsteknologi

13 juni 2023 – Alstom, världsledande inom smart och hållbar mobilitet, är stolta över att meddela ett strategiskt samarbetsavtal med Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet, en ledande institution inom järnvägsforskning och utveckling. Detta samarbete sammanfaller med JVTC:s 25-årsjubileum, en milstolpe som understryker deras långvariga engagemang för att avancera järnvägsindustrin.

JVTC, känt för sin innovativa forskning och utveckling, har varit avgörande för att optimera driften och underhållet av hela järnvägssystemet. Deras arbete är globalt erkänt och teamet på cirka 50 forskare är ett av de största i Europa inom sitt område.

Detta samarbete är en möjlighet att kombinera Alstoms industriella erfarenhet och expertis med Luleå tekniska universitets akademiska resurser. Alstom förutser att detta partnerskap kommer att gynna framtida kunskapsutbyte, forskningssamarbeten och innovationer inom järnvägsteknologi.

Det strategiska samarbetsavtalet har formaliserats idag under JVTC:s jubileumsfirande. Detta partnerskap kommer att omfatta olika områden, inklusive utbildning, forskning och tekniskt stöd, med målet att dela erfarenheter och expertis.

"Vi är mycket nöjda med vårt strategiska samarbetsavtal med Alstom och ser fram emot att dra nytta av deras expertis inom järnvägsteknologi. Samarbetet är ytterligare ett bevis på att JVTC är en nationellt och internationellt etablerad aktör inom järnvägsforskning. Målet är att hitta nya innovativa lösningar och metoder för underhåll och utveckling av järnvägen och därigenom hållbar transport. Denna utveckling är en förutsättning för den gröna omställningen," säger Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor vid Luleå tekniska universitet.

"Vi tror att vi genom att kombinera våra resurser kan utveckla innovativa lösningar och teknologier för grön mobilitet och järnvägssystemet. Dessutom kommer vårt samarbete om praktikplatser och utbildningsprogram för studenter att bidra till att utbilda och locka till sig nya talanger till järnvägsindustrin, vilket säkerställer dess fortsatta tillväxt och innovation," säger Maria Signal Martebo, VD för Alstom Sverige.

Alstom är den största aktören på den svenska järnvägsmarknaden med över 1000 levererade tåg och underhållsoperationer på 16 depåer över hela Sverige. Detta nya partnerskap med JVTC stärker ytterligare Alstoms engagemang för den svenska järnvägsindustrin.

Johanna Svedin
Communication Director Nordics
johanna.svedin@alstomgroup.com

Alstom visar vägen till en framtid med låga koldioxidutsläpp genom att utveckla och marknadsföra mobilitetslösningar som skapar en hållbar grund för framtidens transporter. Alstoms produktportfölj omfattar allt från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar och elbussar till integrerade system, anpassade tjänster, infrastruktur, signalsystem och lösningar för digital moblitet. Alstom har levererat 150 000 fordon som körs i kommersiell trafik runt om i världen. 2021 inkluderades företaget i Dow Jones Sustainability Index, World and Europe, för 11:e gången i rad. Alstom har sitt huvudkontor i Frankrike, finns i 70 länder och har över 74 000 anställda. Koncernen redovisade intäkter på 15,5 miljarder euro för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2022.
Besök www.alstom.com för mer information.