Alstom uppvisar ett utmärkt rörelseresultat för året 2009/2010

4 maj 2010

Trots utmanande marknadsförutsättningar: Alstom uppvisar ett utmärkt rörelseresultat för året 2009/2010

Stärkt av en god orderstock har Alstom under tiden 1 april 2009 och 31 mars 2010 uppnått nya rekordnivåer vad gäller fakturering (19,7 miljarder €) samt nettovinst (1,8 miljarder €), en ökning med 5 procent respektive 16 procent jämfört med föregående år. Rörelsemarginalen nådde 9,1 procent, medan nettoresultatet uppgick till 1,2 miljarder € (10 %). Under samma period påverkades orderingången kraftigt av lågkonjunkturen. Orderingången på 14,9 miljarder € motsvarade en minskning med 39 procent jämfört med förra årets rekordnivå. Kassaflödet uppgick till 185 miljoner €. Alstom kommer att föreslå en ökning av utdelningen till aktieägarna, från 1,12 € till 1,24 € per aktie (+11 %)

? Orderstocken uppgår till 42 561 miljoner €, en minskning motsvarande 7 % jämfört med föregående år ? Orderingången uppgår till 14 919 miljoner €, en minskning motsvarande 39 % jämfört med föregående år ? Faktureringen uppgår till 19 650 miljoner €, en ökning med 5 % jämfört med föregående år ? Rörelseresultatet uppgår till 1 779 miljoner €, en ökning med 16 % jämfört med föregående år ? Rörelsemarginalen uppgår till 9,1 %, en ökning jämfört med föregående års 8,2 % ? Nettoresultatet uppgår till 1 217 miljoner €, en ökning med 10 % jämfört med tidigare års 1 109 miljoner € ? Kassaflödet uppgår till 185 miljoner €

Patrick Kron, CEO för Alstomkoncernen säger i en kommentar: "Det finansiella året 2009/2010 präglades av en betydande minskning av efterfrågan inom kraftgenereringsområdet som en följd av den omfattande lågkonjunkturen. Transportmarknaden klarade sig bättre, tack vare statliga satsningar på järnvägsprojekt. Efter att orderingången nått en lägstanivå under första halvåret, förbättrades den något under andra halvåret. Trots ett fortsatt aktivt offertarbete är det svårt att uppskatta när den förväntade återhämtningen kommer att ske och i vilken omfattning. Trots att orderstocken har minskat något, håller den sig på en stabil nivå. Stärkt av den goda orderstocken har fakturering och nettovinst nått rekordnivåer, och vi har överträffat det uppsatta målet på 9 procent för rörelsemarginalen. För att möta den rådande ekonomiska osäkerheten, avser Alstom att fortsätta fokusera på en strikt kostnadskontroll och bibehållen flexibilitet samt effektiv projektledning. För att stötta en långsiktig organisk tillväxtstrategi vill koncernen bibehålla en sund nivå avseende kostnader för investeringar samt forskning och utveckling, vars program även fortsättningsvis kommer att vara strikt prioriterade. Dessutom kommer förvärvet av transmissionsverksamheten att stärka Alstoms totala erbjudande. Under de närmaste två åren förväntar vi oss att koncernens rörelsemarginal håller sig inom 7-8 procentsnivån."

För mer information om Alstomkoncernens helårsresultat: Anna Lihr, Country Communications Director, +46 (0)8 723 65 88 Koncernens helårsrapport finns i sin helhet på Alstoms globala hemsida www.alstom.com

Alstom är ett världsledande företag som erbjuder infrastrukturlösningar inom områdena Kraft och Transport. Globalt har koncernen 76 500 anställda. Alstom Sverige sysselsätter ca 800 personer, indelade i de legala enheterna, ALSTOM Power Sweden AB och ALSTOM Transport AB. Verksamhet finns i Norrköping, Stockholm, Västerås och Växjö.
ALSTOM Power Sweden AB - Norra Promenaden 100 - 601 87 Norrköping - SVERIGE 2