Alstom vinner ett 16-årigt ramavtal för leverans av växeldriv till Trafikverket

• Alstom har vunnit ett ramavtal, värt cirka 107 miljoner euro, för leverans av växeldriv.

19 september 2023 – Alstom, global ledare inom smart och hållbar mobilitet, har vunnit ett ramavtal värt cirka 107 miljoner euro med Trafikverket för leverans av modulära växeldriv.

Ramavtalet gäller under cirka 16 år och kan därefter förlängas med upp till ytterligare 10 år.

"Vi är mycket glada över att ha vunnit detta ramavtal med Trafikverket. Med vår bevisade erfarenhet att leverera högkvalitativa växeldriv lämpliga för nordiska förhållanden är vi övertygade om att detta kommer att bidra till förbättrad tillförlitlighet", säger Maria Signal Martebo, VD för Alstom Sverige.

Växeldriven kommer att levereras från Alstoms modulära MET-sortiment.

Växeldriven är konstruerade för att fungera i olika förhållanden och miljöer med upp till 1,000,000 omläggningar under livslängden. MET-växeldriven är elektromekaniska sleepers-integrerade och är lämpliga för konventionella och höghastighetslinjer upp till 300 km/h. Vidare gör designen att MET växeldriven förbättrar spårstabiliteten för passagerarkomfort, minskar underhållskostnaderna samt är lämpliga för installation i tunnlar, under jord och på viadukter.

Med 40 års expertis erbjuder Alstom ett omfattande sortiment av växeldriv för konventionella, sleepers-integrerade, och höghastighetslinjeapplikationer. MET växeldriven är certifierade i Sverige, Norge, Danmark och Italien. Över 2,800 enheter finns installerade i dagsläget.

Alstom i Sverige

Alstom har varit en central aktör inom svensk järnvägsindustri i mer än 100 år och är den största aktören på den svenska järnvägsmarknaden i dag, med över 1000 tåg levererade. Alstom innehar flera stora underhållskontrakt och erbjuder underhåll i 19 lokala depåer i Sverige. Alstom har över 2000 anställda i Sverige, varav en stor andel är ingenjörer som arbetar med produktutveckling inom signalsystem och elektriska drivsystem för den lokala och globala marknaden. Alstom leder också utrullningen av ERTMS i Sverige och levererar det nya nationella trafikhanteringssystemet för Trafikverket.

Alstom™ protected trademarks of the Alstom Group.

Johanna Svedin
Communication Director Nordics
johanna.svedin@alstomgroup.com

Alstom visar vägen till en framtid med lågt koldioxidutsläpp genom att utveckla och främja innovativa och hållbara transportlösningar som folk tycker om att resa med. Från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar, till nyckelfärdiga system, tjänster, infrastruktur, signalering och digital mobilitet erbjuder Alstom sina mångsidiga kunder den mest omfattande portföljen i branschen. Med närvaro i 63 länder och en talangbas på över 80 000 människor från 175 nationaliteter, riktar företaget sina design-, innovations- och projektledningsfärdigheter till där mobilitetslösningar behövs mest. Noterat i Frankrike, genererade Alstom intäkter på €16,5 miljarder för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2023. För mer information, besök www.alstom.com.