• Alstom Sverige/

Alstomkoncernen levererar ett stabilt finansiellt resultat med ett positivt kassaflöde för verksamhetsåret 2012/13.

Svensk marknad bidrar med en orderökning på 25% jämfört med föregående år.

Mellan 1 april 2012 och 31 mars 2013, bokade Alstom orderingång till ett värde av 23.8 miljarder EUR, en ökning 10% jämfört med förra året.

Alstomgruppen åstadkom en stark orderingång under det fjärde kvartalet på 6,6 miljarder EUR som ledde till ett nyckeltal orderingång / omsättning på över 1 för det tionde konsekventa kvartalet i rad. Detta innebär att koncernens orderstock nu motsvarar nästan två och ett halvt års leveranser.

Omsättningen uppgick till 20.3 miljarder EUR, och visade på 2% tillväxt jämfört med föregående verksamhetsår. Rörelseresultatet uppgick till nästan 1,5 miljarder EUR vilket motsvarar 7.2% i rörelsemarginal, vilket är en liten förbättring jämfört med samma period förra året. Nettoresultatet ökade med 10% till 802 miljoner EUR. Det fria kassaflödet blev positivt och nådde 408 miljoner EUR under det avslutade finansiella året 2012/13.

-          Jag är mycket glad över att svenska projekt i högsta grad bidrar till koncernens ökade orderingång. Totalt under verksamhetsåret 2012/13 bokade Alstom orderingång till svenska kunder till ett värde på över 5,2 miljarder SEK som utgör en ökning med 25% jämfört med året innan. Den största enskilda ordern i Sverige under förra finansiella året var Stockholms Lokaltrafiks tilläggsbeställning av 46 pendeltåg, säger Nils Lannefors landschef för Alstom Sverige.

Länk till fullständigt pressmeddelande:

Alstom är en av de världsledande aktörerna inom elkraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativ och miljövänlig teknik. Alstom tillverkar världens snabbaste tåg och har levererat världens mest avancerade, helautomatiska tunnelbanesystem. Alstom erbjuder nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för flera olika energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind, samt ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring, med fokus på smarta elnät.

Kontakt
Ulrika Andersson (Kommunikationsdirektör) – Tel +46 8 723 3284 ulrika.andersson@alstom.com

Michelle Marcher (Pressansvarig) – Tel +46 8 723 6576 michelle.marcher-liden@alstom.com

Website  www.alstom.se/com