Alstomkoncernen ökar orderingången med nästan 20% i en utmanande global marknad

Mellan den 1 april och den 30 september 2012 hade Alstom en orderingång om 12,1 miljarder euro, en ökning med 19 % jämfört med första halvan av förra året, vilket särskilt berodde på en stark period för Transport. Under samma period ökade omsättningen med 4 %, vilket motsvarar 9,7 miljarder euro. Rörelsekapitalet ökade till 703 miljoner euro, vilket innebar en marginal på 7,2 % eller 50 punkters förbättring. Nettoresultatet var 403 miljoner euro och det fria kassaflödet var positivt på 101 miljoner euro.

Nyckeltal

(i miljoner euro)

Faktiska siffror                    30 september 2011                 30 September 2012                  % sept 12 /sept 11

Orderingång                               10 183                                    12 129                                       + 19%

Orderstock                                   47 382                                   52 015                                       + 10%

Försäljning                                  9 389                                      9 748                                         + 4%

Rörelseresultat                           627                                          703                                           + 12%

Rörelsemarginal                        6,7%                                        7,2 %                                       -

Nettoinkomst                               363                                           403                                        + 11%

Fritt kassaflöde                           (914)                                         101                                             -

- I en fortfarande utmanande ekonomisk omvärld, uppnådde koncernen en sund kommersiell prestation under den första halvan av 2012/13 där orderingången ökat med 19 %. En återhämtning av omsättningen i kombination med strikt kostnadskontroll och gott kontraktsgenomförande gjorde att rörelsemarginalen kunde förbättras till 7,2 %. Fritt kassaflöde var positivt på 101 miljoner euro. Tack vare dessa goda resultat ligger vi i linje med vår treårsplan: försäljningen bör öka med 5 % per år för det här räkenskapsåret och de två följande åren, rörelsemarginalen bör gradvis förbättras till ungefär 8 % i mars 2015 och det fria kassaflödet bör vara positivt i vart och ett av de tre räkenskapsåren, säger Patrick Kron, Alstoms Chairman & Chief Executive Officer.

- Den stora tillägsbeställningen från Stockholms Lokaltrafik för ytterligare 46 regionaltåg av typen Coradia Nordic X60 har starkt bidragit till koncernens ökade orderingång. Det är verkligen glädjande att företag inom teknik & lösningar för infrastruktur kan gå mot strömmen och visa på ökad orderingång samtidigt som många andra branscher kämpar med stagnerad eller minskad efterfrågan. Detta visar att det inte bara är i Sverige som satsningar på infrastruktur står högt på den politiska agendan, tillägger Nils Lannefors, landschef för Alstom i Sverige.

En utmanande värld

Under de sex första månaderna av 2012/13 har de makroekonomiska villkoren varit utmanande med en trög ekonomisk miljö i mogna länder och en långsammare tillväxt i vissa utvecklingsländer.

För kraftgenereringssegmenten är efterfrågan på kolteknologier stabil, främst från Asien där gas stegvis ökar sin andel i frånvaro av återhämtning i mogna länder. Thermal-tjänster och miljökontrollsystem fortsätter att uppvisa god dynamik. När det gäller förnyelsebara energikällor är hydromarknaden tillfälligt påverkad av bristen på stora projekt. Vindkraft på land kvarstår under tydlig prispress, medan vindkraft till havs uppvisar gynnsamma utsikter.

Kraftöverföringsmarknaden presenterar fortfarande blandade framtidsutsikter med överkapacitet på transformatorer och god fart i exklusiva segment (kraftelektronik, smarta ledningsnät). Slutligen är efterfrågan för järnvägstransporter fortsatt hållbar, vilket stöds av urbana behov i Europa och expansion i utvecklingsländer.

Ökad ordernivå

Orderingången under första halvan av 2012/13 uppgick till 12,1 miljarder euro, en ökning på 19 % jämfört med samma period förra året, vilket drivs av den väldigt starka kommersiella utvecklingen av Transportsektorn. Den 30 september 2012 uppgick koncernens orderstock till 52 miljarder euro, vilket motsvarade 31 försäljningsmånader.

Under kvartalet registrerade Thermal Power fem gasturbiner (två i Israel, två i Storbritannien och en i Kina) samt flera utrustningsorder för såväl kol som kärnkraft, och fortsatte att dra fördel av en stark aktivitet i miljökontrollsystem och thermal-tjänster

Förnyelsebara energikällor uppvisade en bra utveckling på vindmarknaden (främst i Brasilien), men endast små och mellanstora hydroenergiprojekt.

Ledningsnätet registrerade en hög orderingång med kontrakt värda 2,2 miljarder euro inklusive en strategisk 800 kV ultrahögspänd likströmsteknik (UHVDC) i Indien.

Transport registrerade sitt bästa kommersiella kvartal sedan 2008. Den kommersiella aktiviteten var stabil i Västeuropa med bland annat följande order; ett signalsystem i Amsterdam, regionala tåg i Tyskland och Sverige, höghastighetståg i Schweiz samt lokaltåg och tunnelbana i Frankrike. I utvecklingsländerna bokade Alstom två tunnelbanekontrakt i Latinamerika.

Den operationella prestandan förbättras

Omsättningen under första halvan av 2012/13 uppgick till 9,7 miljarder euro, jämfört med 9,4 miljarder euro för första halvan av 2011/12, vilket motsvarar en ökning på 4 %, där Thermal Power och Transport har gått upp med 5 % respektive 13 %. Vinsten för förnyelsebar energi minskade med 17 % till följd av mycket lägre vinster under den här perioden för stora hydrokontrakt i Latinamerika. Grids försäljning var fortfarande stabil.

Med stöd av en förbättrad försäljning, bra projektutförande och strikt kostnadskontroll, ökade resultatet från verksamheten med 703 miljoner euro, vilket var en ökning med 12 % jämfört med samma period förra året, medan rörelsemarginalen gick upp med 50 punkter till 7,2 % för första halvan av 2012/13. Rörelsemarginalen för Thermal Power gick från 9,2 % till 10,6 %, vilket främst berodde på ett bra projektutförande, kostnadskontroll och ökad omsättning. Marginalen för förnyelsebar energi minskade från 7,3 % till 5,7 %, påverkad av lägre volymer samt prisurholkningen för vind. Grids rörelsemarginal ökade från 5,8 % under första halvan av förra året till 6,1 % som ett resultat av ett allmänt bra projektutförande tillsammans med kostnadsoptimering. För Transport ökade rörelsemarginalen från 5,0 % till 5,3 %, tack vare återhämtningen av omsättningen.

Nettovinsten uppgick till 403 miljoner euro jämfört med 363 miljoner euro under första halvan av 2011/12, en uppgång med 11 %. Den här siffran inkluderar bidraget på 34 miljoner euro från Transmashholding jämfört med 15 miljoner euro för samma period förra året.

Positivt fritt kassaflöde och hållbar ekonomisk struktur

Kassaflödet blev positivt på 101 miljoner euro under första halvan av 2012/13, en markant förbättring jämfört med samma period förra året då det var negativt på

(914) miljoner euro.

Efter utdelning uppgick koncernens nettoskuld till (2 871) miljoner euro den 30 september 2012 jämfört med (2 492) miljoner euro den 31 mars 2012 och

(2 748) miljoner euro den 30 september 2011.

Det egna kapitalet var stabilt under perioden, 4 449 miljoner euro den 30 september 2012 jämfört med 4 434 miljoner euro den 31 mars 2012.

Med en bruttokassabehållning på 1,6 miljarder euro i slutet av september 2012, en kreditlimit på 1,35 miljarder euro och en plan för gradvis återbetalning av skulden med start i september 2014, är balansräkningen fortsatt stabil.

Den 1 oktober 2012 ökades aktiekapitalet med 350 miljoner euro genom en riktad nyemission. Den 4 oktober 2012 presenterade Alstom en ny bankgarantifacilitet. Den kommer att ha en årlig räntekupong på 2,25 % och förfalla i oktober 2017. Dessa två ekonomiska transaktioner bidrog till att bibehålla den hållbara ekonomiska strukturen för koncernen.

Befästa positionen för viktiga teknologier och regioner

Under första halvan av 2012/13 fullföljde Alstom sin policy för partnerskap och utvalda förvärv och fortsatte att investera i forskning och utveckling, samt investeringar i anläggningstillgångar för att förstärka sin närvaro på dynamiska marknader.

För att stärka sin portfolio med marina produkter och teknologier tecknade Renewable Power ett avtal med Rolls-Royce i september 2012 för att förvärva dess helägda dotterbolag Tidal Generation Ltd (TGL). TGL ligger i framkant för design, utveckling och tillverkning av tidvattensturbiner som fångar och konverterar energin i tidvattnet för att skapa elektrisk kraft.

I september 2012 tecknade Grid ett samarbetsavtal med Toshiba Corporation för att utveckla ett samarbete med smarta ledningsnät, mer specifikt för system som stödjer en storskalig integration av förnyelsebara energikällor i ledningsnätet.

Alstom ökar sina investeringar i forskning och utveckling till 351 miljoner euro under första kvartalet, med fortsatt fokus på gasturbiner, nya förnyelsebara energikällor, smarta ledningsnät och energiledning liksom transportteknologier anpassade till urbana behov.

Investeringar i anläggningstillgångar kvarstod på en hög nivå och uppgick till 186 miljoner euro, de fyra sektorerna fullföljde sina investeringar, särskilt på tillväxtsmarknader.

Treårig vägledning upprepas

Koncernen bekräftar en omsättningstillväxt på över 5 % per år för innevarande räkenskapsår och de två nästkommande åren och en gradvis förbättring av rörelsemarginalen vilken bör vara ungefär 8 % i mars 2015. Det bekräftas även att det fria kassaflödet bör vara positivt i var och ett av de tre räkenskapsåren.

Halvårsrapporten finns på Alstoms webbplats: www.alstom.com/

Presskontakter

Ulrika Andersson, Kommunikationsdirektör Tel: +46 (0)8 723 32 84 ulrika.andersson@alstom.com

Christine.rahard@chq.alstom.com, isabelle.tourancheau@chq.alstom.com

Investerarrelationer

Delphine Brault, Tfn +33 1 41 49 26 42 delphine.brault@chq.alstom.com

Webbplats www.alstom.com/, http://www.alstom.com/sweden/se/

Alstom är en av de världsledande aktörerna inom elkraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativ och miljövänlig teknik. Alstom tillverkar världens snabbaste tåg och den automatiserade tunnelbanan med högst kapacitet i världen, levererar nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för flera olika energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind, samt erbjuder ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring, med fokus på smarta grids. Koncernen har 92 000 anställda i cirka 100 länder. 2011/12 hade koncernen en omsättning på 20 miljarder euro och bokningen av nya order uppgick till nästan 22 miljarder euro.

Det här pressmeddelandet innehåller framåtblickande uttalanden som baseras på nuvarande planer och prognoser från Alstoms ledning. Sådana framåtblickande uttalanden är relevanta för den nuvarande omfattningen av aktivitet och beror av sin natur på ett antal viktiga risker och ovisshetsfaktorer (t.ex. de som beskrivs i dokumenten som publicerats av Alstom med franska AMF) som kan leda till faktiska resultat för att frångå från planer, mål och förväntningar som uttrycks i sådana framåtblickande uttalanden. Dessa framåtblickande påståenden gäller endast från det datum då de görs, och Alstom förbinder sig inte till några skyldigheter att uppdatera eller revidera dessa, oavsett som ett resultat av ny information, framtida evenemang eller annat.

Taggar: