Alstoms Pendolinotåg börjar gå i kommersiell trafik för det polska nätet

Alstoms Pendolino som är det första höghastighetståget att tas i drift i Polen började gå i trafik igår. Invigningen markerar början på en ny tidsålder för järnvägsresor i Polen där passagerarna erbjuds högre komfort, ökad säkerhet och kortare restid mellan landets norra och södra delar. Pendolino-tågen kommer att köras på existerande spår av PKP Intercity[1] och förbinda de viktigaste städerna: Warszawa, Gdańsk, Gdynia, Kraków, Katowice och Wrocław.

- Med denna driftsättning bekräftar Alstom sitt expertkunnande inom höghastighetsområdet och framgångarna med världens bäst säljande höghastighetståg Pendolino, optimerad för att passa behoven i landets järnvägsnät. Alstom är stolta över att vara del i detta historiska genombrott för Polens järnvägar. säger Andreas Knitter, SVP Europa på Alstom Transport.

- Höghastighetsbanor och Pendolinotåget är intressant för våra marknader i Norden där snabba och säkra tågförbindelser skulle krympa avstånden och knyta städerna samman, och därmed skapa en kraftfull arbetsmarknadsregion. Pendolinotågen är flexibla och kan även köras på befintliga spår i högre hastighet än konventionella tåg tack vare sin tiltande teknik, säger Henrik Anderberg, VD på Alstom Transport i Norden.

Denna driftsättning ingår i kontraktet från PKP Intercity år 2011 med ett värde på 665 miljoner euro om leverans av 20 höghastighetståg, allt underhåll av flottan i upp till 17 år samt konstruktion av servicedepå i Warszawa. Den nybyggda depån på 12 000 m2 är utrustad med de absolut senaste högteknologiska underhållsverktygen. I dag har Alstom 92 anställda i depån. Antalet kommer att uppgå till 130 vid full kapacitet.

PKP Pendolino har sju vagnar och rymmer upp till 402 personer i tre klasser: första, andra, samt speciella familjehytter. Alla vagnar är utrustade med luftkonditionering, passagerarinformation på LED-skärmar, bord och uttag för varje passagerare, stor bagagekapacitet och plats för cyklar. Övriga tjänster som erbjuds på tågen är en rymlig restaurangarea med bar och bord, samt universell åtkomst, inklusive en yttre hiss och en bred toalett som kan användas av rullstolsbundna. I samarbete med Alstoms center för design och styling har den polska designern maradDesign skapat grafisk design och färgsättning och den italienska designern Giorgetto Giugiaro har utformat den aerodynamiska fronten som täcker krockabsorptionssystemet.

I september 2014 certifierades Pendolino-tågen av Polens järnvägsförvaltning som bevakar säkerheten på järnvägsområdet i Polen. I de genomförda testerna har Pendolino överträffat sitt tidigare hastighetsrekord och nått upp till 293 km/h och därmed satt Polens hastighetsrekord någonsin på räls.

Tågen har tillverkats i Savigliano i Italien, Alstoms kunskapscenter för Pendolino. Traktion och tillbehör har tillverkats i Sesto i Italien, boggierna och motorerna är gjorde i Le Creusot i Frankrike och elektroniken ombord kommer från franska Villeurbanne och belgiska Charleroi.

Europeiska Unionen stödjer initiativ för hållbara transporter och har allokerat 74 miljoner euro till detta projekt för höghastighetståg i Polen. Ytterligare 10 miljarder euro kommer att tilldelas genom EUs sammanhållningsfond 2014 – 2020 för vidareutveckling av det polska järnvägsnätet. Med 20 000 km spår har Polen det tredje största järnvägsnätet i Europa.

Om Pendolino
Pendolino är utformat för hastigheter upp till 250 km/h och är optimerat för både höghastighets- och konventionella banor och har sålts för användning i 14 länder i världen[2] och går för närvarande i trafik över sju europeiska gränser.  Detta tågsortiment är utformat för att erbjuda utmärkt passagerarkomfort och smidiga internationella resor. Pendolinos framgånger sedan 30 år beror på dess modulära och flexibla uppbyggnad. Det kan anpassas fullt ut i allt från invändig utformning till antal vagnar[3], matningsspänning, vagnsbredd, spårvidd och upphängning. Pendolino kan också konfigureras för drift i extrema klimatförhållanden upp till +45° och ned till -45°C. Idag används Alstoms teknik i mer än 1200 höghastighetståg som är i trafik runtom i världen, eller ungefär en tredjedel av det totala antalet, och de har anpassats till de specifika behoven hos våra 20 olika kunder för höghastighetståg.

Om Alstom Transport
Alstom Transport arbetar för hållbara transporter. Företaget utvecklar och marknadsför det mest kompletta sortimentet av system, utrustning och tjänster inom järnvägssektorn. Alstom Transport hanterar fullständiga transportsystem, inklusive rullande järnvägsmaterial, signalutrustning, underhåll, modernisering och infrastruktur, och kan därför erbjuda integrerade lösningar. Alstom bokförda försäljning under räkenskapsåret 2013/14 utgjorde 5,9 miljarder euro. Alstom Transport har cirka 28 300 anställda i över 60 länder.

Presskontakt
Ulrika Andersson, Kommunikationsdirektör Skandinavien, Alstom, telefon +46 (0)8 723 32 84, ulrika.andersson@alstom.com

Internet www.alstom.com

Elektronisk version, bilder och video finns att tillgå på:http://partners.alstom.com/pendolinoPKP

[1] PKP Intercity är Polens nationella operatör, med ansvar för passagerartrafik över längre distanser.

[2] Österrike, Kina, Tjeckien, Finland, Tyskland, Italien, Polen, Portugal, Ryssland, Slovakien, Slovenien, Spanien, Schweiz och Storbritannien.

[3] Versioner till försäljning från 3 till 11 vagnar

Taggar: