Första ordern för AGV-tåg

18 januari

Alstom tecknar den första ordern på den nya generationens höghastighetståg, AGV

Den privata italienska tågoperatören NTV (Nuovo Trasporto Viaggiatori) har beställt 25 nya höghastighetståg av modell AGV (Automotrice Grande Vitesse). NTV är därmed först att beställa AGV som är uppföljaren till TGV och fjärde generationens höghastighetståg från Alstom. AGV är ett motorvagnståg.

Kontraktet är värt 650 miljoner euro. Kontraktet omfattar även underhåll av tågen under 30 år, vilket dock inte ingår i det angivna beloppet. En option på ytterligare 10 tåg ingår i avtalet.

NTV har nu tillstånd att bedriva passagerartrafik på den italienska järnvägen. Kontraktet markera en ny fas för NTV:s verksamhet som från 2011 kommer att omfatta trafik med höghastighetståg på de nya höghastighetslinjerna. NTV bildades i december 2006 av fyra italienska entreprenörer, med syfte att trafikera höghastighetsnätet i Italien.

Detaljerna i avtalet kommer att presenteras av parterna vid en presskonferens i Rom den 7 februari.

AGV-tågen kommer att användas på det italienska nätverket i hastigheter upp till 300 km/t. Tågen kommer att bestå av 11 vagnar med en kapacitet på ca 500 passagerare per tåg. AGV byggs enligt senaste europeisk standard för interoperabilitet och följer såväl europeisk som italiensk lagstiftning för säkerhet och miljö. Traktionssystemet för AGV, som hade en nyckelroll vid höghastighetsrekordet i april 2007, gör det möjligt att operera AGV i 360 km/t i kommersiell trafik.

Sedan introduktionen av TGV 1981, har Alstom sålt nästan 650 höghastighetståg över hela världen. Den kommersiella hastigheten har ökat från 260 km/t till 320 km/t. 70 % av tågen i drift i världen som kör snabbare än 300 km/t är tillverkade av Alstom. Tillsammans har de tillryggalagt mer än 2,8 miljard km (6,500 gånger avståndet mellan jorden och månen), transporterat 1.6 miljarder passagerare och satt tre hastighetsrekord: 380 km/t år 1981, 515.3 km/t år 1990 och 574.8 km/t år 2007.

Presskontakt: Ann-Kari Edenius, kommunikationsdirektör Alstom Transport Norden Tel 08-723 6580 eller 070-992 4920

*** Alstom är en världsledande leverantör av infrastruktur för energi och transport, som kännetecknas av stark innovationskraft och miljövänlig teknologi. Alstom levererar omfattande projekt, produkter och service för kraftverk runt om i världen, oberoende av kraftkälla. Alstom levererar världens snabbaste tåg och ett av världens mest utnyttjade tunnelbanesystem, helt automatiserat. Alstom har 69.000 anställda i 70 länder.

I Sverige har vi anor sedan 1890-talet. Några svenska referenser är uppgraderingen av Ringhals och SL:s nya pendeltåg. I Sverige arbetar 1000 personer med alla typer av elproduktionsanläggningar, rökgasrening, leveranser av tåg och underhåll av SJ:s dubbeldäckare. Huvudorter för Alstom i Sverige är Norrköping, Stockholm, Västerås och Växjö.

ALSTOM - 3 avenue André Malraux - 92309 Levallois Perret Cedex

ALSTOM Transport AB - Gamla Brogatan 34 - 111 20 Stockholm - 08-723 6580