Mats Andersson ny VD för Alstom Power Sweden

Stockholm, 26 Mars 2014. Mats Andersson har utsetts till ny VD för Alstom Power Sweden AB och Thermal Services i Sverige. Alstom Power har sitt svenska huvudkontor i Norrköping och är ett affärsområde inom Alstomkoncernen, ett världsledande företag inom transportinfrastruktur, kraftgenerering och transmissionssystem.

Mats Andersson kommer närmast från Studsvik och en tjänst som segmentschef, och tillträder sin nya roll den 1 mars. Han efterträder Peter Jonsson som lämnar Alstom för en tjänst utanför bolaget. Mats kommer att ansvara för den svenska serviceverksamheten mot kraft- och industrikunder och leda den operationella resultatenheten med bas i Norrköping.

Mats Andersson har en gedigen erfarenhet från industrivärlden samt från operativt och strategiskt ledarskap som är passar Alstom mycket bra. Jag ser framemot att få arbeta tillsammans med Mats och ytterligare stärka vår position på den svenska energimarknaden, säger Nils Lannefors, landschef för Alstom i Sverige.

Det känns positivt att börja på Alstom och mitt främsta fokus blir att fortsätta öka våra serviceåtganden till våra kunder inom kraft- och industrisektorn och fördjupa kundrelationerna, säger Mats Andersson, blivande VD på Alstom Power Sweden AB.

På Studsvik hade Mats Andersson först rollen som Head of Operations (COO) och ansvarade för det operationella arbetet och processerna, samt implementeringen av en ny organisation. Därefter blev Mats utsedd till Sverigechef med resultatansvar för det svenska affärssegmentet. Tidigare hade Mats rollen som VD för Whirlpool i Sverige från 2008-2011. Innan dess arbetade han som leveranschef på Siemens Turbo Machinery AB mellan 2003-2008.

Mats Andersson är civilingenjör från Luleå Universitet och har en MBA inom ekonomi från Handelshögskolan. Han har varit styrelsemedlem i Industrikompetens i Östergötland, och satt tidigare även i styrelsen för Studsvik i England och i Japan samt i Sverigebolagen.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Andersson, kommunikationsdirektör på Alstom, telefon +46 (0)8 723 32 84, ulrika.andersson@alstom.com

Alstom är en av de världsledande aktörerna inom elkraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativ och miljövänlig teknik. Alstom tillverkar världens snabbaste tåg och har levererat världens mest avancerade, helautomatiska tunnelbanesystem. Alstom erbjuder nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för flera olika energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind, samt ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring, med fokus på smarta elnät. Koncernen har 93 000 anställda i cirka 100 länder. Under det delade räkenskapsåret 2012/13 hade koncernen en omsättning på ca 20 miljarder euro och bokningen av nya order uppgick till nästan 24 miljarder euro.

www.alstom.com/ www.alstom.com/sweden/se/

Taggar: