Miljöteknik i världsklass firar 20 år

Alstom är en världsledande leverantör av rökgasrenings och styrsystem för kraftgenererings- och industritillämpningar och fortsätter att sätta standarden för innovativ och miljövänlig teknik. För 20 år sedan installerades den första högfrekvenslikriktaren i världen för elfilter som har bidragit till att minskat utsläpp av miljöskadliga ämnen och är en kostnadseffektiv produkt för våra kunder.

Onsdagen den 23:e oktober firade Alstom i Växjö att det var 20 år sedan de första högfrekvenslikriktarna – SIR, togs i kommersiell drift. Detta innebar en introduktion av en ny teknologi för energimatning till elfilter. Denna teknik har visat sig vara ett effektivt sätt att förbättra elfilterdriften, både avseende avskiljningsgrad och energiförbrukning.

Högfrekvenslikriktaren har blivit en efterfrågad teknologi att användas vid uppgradering av elfilter för att tillgodose nya krav, och efterfrågan är stor runt om i världen, säger Per Ranstad Product Manager Air Quality Control Systems och grundaren till tekniken.

Det är inte bara kunder som visat uppskattning av SIR teknologin, vid elfilterkonferensen i Nürnberg 2011 belönades Alstom med Masuda-priset för att ha introducerat högfrekvenslikriktare för energimatning av elfilter.

Alstom är ett globalt företag med ca 93 000 anställda i 100 länder. Vi erbjuder innovativa och miljösmarta produkter, system och servicelösningar till Järnvägs- och Energimarknaden. Varje dag reser miljontals människor med tåg som vi tillverkat och var fjärde glödlampa världen över får sin lyskraft från teknologi som levererats av oss. I svenska Alstom är vi ca 1000 medarbetare och de flesta av oss arbetar på någon av våra huvudorter; Stockholm, Norrköping, Västerås och Växjö. Innovation, Kvalitet, Säkerhet och Miljö är nyckelord som präglar verksamheten. I Sverige kommer 75% av elkraften från anläggningar med våra kärnkomponenter och nästan 300 tåg med ursprung i Alstom trafikerar det svenska järnvägsnätet. Läs mer på www.alstom.com/se

Taggar: