Motala blir nytt center för nordiskt tågunderhåll

• Utbyggnaden av Motalaverkstaden inleder en ny era inom tågunderhåll i Sverige där flera funktioner samlas under ett tak
  • Den toppmoderna anläggningen har nu en utökad boggi-lina, vilket etablerar Motala som det nordiska kompetenscentret för vagnunderhåll

23 oktober 2023 – Alstom, världsledande inom smart och hållbar mobilitet, inviger en ny utökad boggi-lina i verkstaden i Motala. Verkstaden i Motala har nyligen genomgått en omfattande utbyggnad som inleder en ny era för tågunderhåll i Sverige. Motalaanläggningen kommer nu att fungera som ett nordiskt kompetenscenter för vagnunderhåll.

Verkstaden har byggts ut med 500 kvadratmeter, och utbyggnaden innebär en rad fördelar. Förutom den förbättrade kapaciteten för vagnunderhåll är verkstaden nu fullt utrustad för att hantera hjuluppsättningar och kan även utföra hjulbyten – underhåll som tidigare inte kunde utföras i Motala. Det leder till snabbare service, minskade kostnader och minskad miljöpåverkan tack vare minskade transporter. I dag utförs moderniseringen av norska tåg (MLU72) fram till årsskiftet. Framöver kommer mer omfattande underhåll (revideringar) av pendeltåg och Traxx-lok att uföras. Alstom fokuserar på att kunna hantera alla typer av boggier i Motala.

"Det här är inte bara en utvidgning i termer av utrymme; det är en betydande uppgradering av våra möjligheter. Genom att samla både lokomotiv- och vagnunderhåll under ett och samma tak eliminerar vi behovet av att skicka komponenter över gränserna. Allt vi behöver finns här i Motala, strategiskt beläget mellan stora kundregioner som Göteborg, Skåne, Stockholm, Köpenhamn och Oslo", säger Henrik Oreman, ny platschef för Motalaverkstaden.

Alstom i Norden

Alstom förvärvade Motala Train år 2015. Det nordiska klustret – som omfattar Sverige, Danmark, Norge och Finland – består av ett team av över 2 000 anställda inom de tre produktlinjerna (RSC, D&IS, Underhåll). Alstom har flera stora underhållsavtal och erbjuder underhåll på 20 lokala depåer. Alstom är den största leverantören på den nordiska tågmarknaden och har levererat över 1 000 tåg till svenska järnvägar, leder implementeringen av ERTMS i Sverige, har det största järnvägskontraktet i Danmarks historia och har ett historiskt avtal om att leverera 200 regionala tåg i Norge.

Johanna Svedin
Communication Director Nordics
johanna.svedin@alstomgroup.com

Alstom visar vägen till en framtid med lågt koldioxidutsläpp genom att utveckla och främja innovativa och hållbara transportlösningar som folk tycker om att resa med. Från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar, till nyckelfärdiga system, tjänster, infrastruktur, signalering och digital mobilitet erbjuder Alstom sina mångsidiga kunder den mest omfattande portföljen i branschen. Med närvaro i 63 länder och en talangbas på över 80 000 människor från 175 nationaliteter, riktar företaget sina design-, innovations- och projektledningsfärdigheter till där mobilitetslösningar behövs mest. Noterat i Frankrike, genererade Alstom intäkter på €16,5 miljarder för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2023. För mer information, besök www.alstom.com.