Nils Lannefors ny country president för alstom i sverige

Den 16 maj 2012 tillträdde Nils Lannefors som ny Country President för Alstom i Sverige. Nils har under 20 år arbetat inom ABB/Alstom, varav 7 år i Schweiz för dåvarande ABB. Nils har lång erfarenhet inom de flesta av Alstoms verksamhetsområden på kraftsidan. Under 2005 tillträdde han sin hittills nuvarande tjänst som Marknadschef för Alstom´s verksamhet inom kraftgenerering/ för Norden och Baltikum.

-          Jag är glad för förtroendet jag fått och ser det som en riktigt spännande utmaning att få arbeta med helheten inom ett av världens mest innovativa företag. De främsta prioriteringarna är att stärka varumärket Alstom i Sverige, att tydliggöra bilden av Alstom som miljöföretag och befästa vår position som världsledande infrastrukturleverantör, säger Nils Lannefors, Country President, Alstom Sverige

-          Det är allt för få som känner till att Alstom till exempel har levererat kärnkomponenter till ca 75 % av Sveriges samlade kraftproduktion, att vi växer vad gäller leveranser av kraftöverföringssystem och att vi tagit en stor marknadsandel vad gäller tågleveranser till Sverige, förtydligar Nils.

Parallellt med rollen som Country President fortsätter Nils sitt nuvarande uppdrag som marknadschef för Alstoms samlade kraftgeneringsverksamhet för Norden och Baltikum.

-          Svensk marknad för infrastruktur är stabil och har inte påverkats nämnvärt av euro-krisen på kontinenten. Alstom har stora möjligheter att förstärka sin position i Sverige som leverantör av uthålliga lösningar inom våra verksamhetsområden kraftgenerering/kraftöverföringsystem och spårburen trafik, säger Nils Lannefors, Country President, Alstom Sverige.

Alstom är en av de världsledande aktörerna inom elkraftgenerering, kraftöverföring och järnvägsinfrastruktur och sätter standarden för innovativ och miljövänlig teknik. Alstom tillverkar världens snabbaste tåg och den automatiserade tunnelbanan med högst kapacitet i världen, levererar nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande tjänster för flera olika energikällor, inklusive vattenkraft, kärnkraft, gas, kol och vind, samt erbjuder ett brett utbud av lösningar för kraftöverföring, med fokus på smarta grids. Koncernen har 92 000 anställda i cirka 100 länder. 2011/12 hade koncernen en omsättning på 20 miljarder euro och bokningen av nya order uppgick till nästan 22 miljarder euro.

Press contacts

Michelle Marcher Lidén – Tel +46 (0)8 723 65 76 michelle.marcher-liden@alstom.com

Taggar: