Ny höghastighetslinje i Argentina

17 januari

Alstom leder konsortium för att bygga den första höghastighetslinjen i Latinamerika

Presidenten i Argentina, Cristina Fernàndez Kirchner, offentliggjorde den 16 januari att Alstom tillsammans med partnerna IECSA, Emepa och Isolux Corsan har tilldelats det första höghastighetsprojektet i Latinamerika, mellan Buenos Aires, Rosario och Cordoba i Argentina. Tillkännagivande är en milstolpe i projektet innan kontraktet undertecknas, vilket kommer att ske inom de närmaste månaderna.

Linjen ska binda ihop Buenos Aires och Cordoba, ett avstånd på 710 km. Resan beräknas i framtiden ta 3 timmar istället för de nuvarande 14. Åtta dubbeldäckade höghastighetståg, med kapacitet på vardera 500 passagerare, ska göra nio tur- och retur resor varje dag i en hastighet upp till 320 km/t.

Detta nyckelfärdiga projekt omfattar konstruktion av infrastruktur med 7 stationer och 780 km spår, elektrifiering, installation av signalsystem (ERTMS nivå 2), leverans av rullande material och underhåll. Förutom ovanstående är Alstom ledare för konsortiet och därmed ansvarigt för den generella styrningen och ingenjörsarbetet. Tågen kommer att tillverkas i Alstoms franska produktionsanläggningar och monteras i Alstoms fabrik i La Plata, nära Buenos Aires. IECSA och Isolux Corsan ansvarar för anläggningsarbetet och EMEPA medverkar i konstruktionen av spår tillsammans med Alstom.

- Linjen Buenos Aires-Rosario-Cordoba utgör det största järnvägsprojektet för höghastighetståg sedan KTX-projektet i Korea. Det är en avgörande faktor för den ekonomiska utvecklingen i Argentina, säger Philippe Mellier, VD för Alstom Transport.

Uppdraget bekräftar Alstoms position på höghastighetsområdet. Sedan lanseringen av TGV 1981, har Alstom en gedigen erfarenhet: 70 % av tågen i drift i världen som kör snabbare än 300 km/t är tillverkade av Alstom. Tillsammans har de tillryggalagt mer än 2,8 miljard km (6,500 gånger avståndet mellan jorden och månen), transporterat 1.6 miljarder passagerare och satt två hastighetsrekord: 515.3 km/t år 1990 och 574.8 km/t år 2007.

*** Alstom är en världsledande leverantör av infrastruktur för energi och transport, som kännetecknas av stark innovationskraft och miljövänlig teknologi. Alstom levererar omfattande projekt, produkter och service för kraftverk runt om i världen, oberoende av kraftkälla. Alstom levererar världens snabbaste tåg och ett av världens mest utnyttjade tunnelbanesystem, helt automatiserat. Alstom har 69.000 anställda i 70 länder.

I Sverige har vi anor sedan 1890-talet. Några svenska referenser är uppgraderingen av Ringhals och SL:s nya pendeltåg. I Sverige arbetar 1000 personer med alla typer av elproduktionsanläggningar, rökgasrening, leveranser av tåg och underhåll av SJ:s dubbeldäckare. Huvudorter för Alstom i Sverige är Norrköping, Stockholm, Västerås och Växjö.

ALSTOM - 3 avenue André Malraux - 92309 Levallois Perret Cedex

ALSTOM Transport AB - Gamla Brogatan 34 - 111 20 Stockholm - 08-723 6580