Per Öster - VD för Alstom Transport i Norden

Alstom Transport har utsett Per Öster, bolagets nuvarande VD för Sverige, till VD för den nordiska verksamheten. Per Öster efterträder Henrik Anderberg, som går över i en annan roll i koncernen och blir HS2-(High Speed ​​2) direktör för Alstom Storbritannien. Parallellt med sin nordiska roll är Per Öster kvar i sin nuvarande befattning som VD för Alstom Transport Sverige.

- Min företrädare har framgångsrikt utvecklat Alstom Transports verksamhet i de nordiska länderna, vilken inkluderar signalprojekt, leverans av regionaltåg, och flera stora underhållskontrakt. Mitt mål är att vidareutveckla Alstoms verksamhet i Norden och erbjuda resenärer pålitliga, bekväma och miljövänliga transportlösningar ", säger Per Öster.

Henrik Anderberg har sedan 2012 varit nordisk VD, och kommer att fortsätta som styrelseordförande för Alstom Transport i Sverige och Norge.

Per utsågs till verkställande direktör för Alstom Transport Sverige 2014. Han började sin karriär på Alstom Transport 2009 som platschef för Sverige och chef för eftermarknad i Norden. Per kom då från Nobina där han var Fleet Manager. Dessförinnan var han flera år på A-Train AB/Arlanda Express som chef för fordonsmateriel, affärsområdeschef och teknisk direktör. Per Öster har också innehaft positionen som global produktchef på Ericssons tidigare Enterprise Division i Sverige.

Som leverantör av hållbara mobilitetslösningar, utvecklar och levererar Alstom Transport den mest kompletta portföljen av system, utrustning och tjänster inom järnvägssektorn. Alstom Transport levererar kompletta transportsystem, inklusive tåg, signalsystem, underhåll och modernisering, infrastruktur och integrerade lösningar. Alstom Transport omsatte € 6,2 miljarder och bokförde € 10 miljarder order under räkenskapsåret 2014/15. Alstom Transport finns i över 60 länder och har cirka 28 000 medarbetare.

Som leverantör av hållbara mobilitetslösningar, utvecklar och marknadsför Alstom system, utrustning och service inom transportsektorn. Alstom erbjuder ett komplett utbud av lösningar från höghastighetståg till tunnelbanor, spårvagnar och e-bussar, samt resenärslösningar, anpassade tjänster (underhåll, modernisering) och även infrastruktur, signalsystem och digitala mobilitetslösningar. Alstom är världsledande inom integrerade transportsystem. Företaget omsatte 8,1 miljarder euro och bokförde order för 12,1 miljarder euro under räkenskapsåret 2018/19. Alstom har sitt huvudkontor i Frankrike, finns i över 60 länder och har 36 300 medarbetare. I Norden är vi cirka 450 medarbetare och har vårt huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com www.alstom.com/nordics