Per Öster ny VD för Alstom Transport i Sverige

Alstom Transport  har utsett Per Öster till VD för den svenska verksamheten. Han rapporterar till Henrik Anderberg, Nordenchef och styrelseordförande på Alstom Transport i Sverige.

- Satsningar görs nu i Sverige och grannländerna på moderna höghastighetsbanor och utveckling av spårburen trafik inklusive elektrifiering, underhåll av fordon och signalsystem. Med Per Östers långa erfarenhet inom järnvägssektorn fortsätter vi förstärka vår närvaro för att möta efterfrågan från den svenska järnvägsmarknaden, säger Henrik Anderberg, MD Nordics på Alstom Transport.

-Mitt främsta fokus som VD är att växa affären inom alla segment och att skapa nya partnerskap. Det finns ett tydligt behov av en effektiv järnväg och optimalt underhåll i Storstockholm och andra större städer, säger Per Öster, VD på Alstom Transport i Sverige.

I april 2011 blev Per utsedd till Services Director Nordics på Alstom Transport. Per Öster startade sin karriär på Alstom Transport 2009 som Site Manager och Maintenance Manager. Innan dess var Per Öster Fleet Manager på Nobina.  Per har också arbetat många år på på A-Train AB /Arlanda Express och haft positionerna; fordonschef, affärsdirektör och teknisk direktör. Tidigare hade Per Öster rollen som Global Product Manager på Ericsson Enterprise division i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Andersson, Kommunikationsdirektör på Alstom, telefon +46 (0)8 723 32 84,
ulrika.andersson@alstom.com

Om Alstom Transport

Alstom Transport arbetar för hållbara transporter. Företaget utvecklar och marknadsför det mest kompletta sortimentet av system, utrustning och tjänster inom järnvägssektorn. Alstom Transport hanterar fullständiga transportsystem, inklusive tåg, signalutrustning, underhåll, modernisering och infrastruktur, och kan därför erbjuda integrerade lösningar. Alstom Transports försäljning uppgick till 5,9 miljarder euro under räkenskapsåret 2013/14. Alstom Transport har cirka 28 300 anställda i över 60 länder.

Taggar:

Som leverantör av hållbara mobilitetslösningar, utvecklar och marknadsför Alstom system, utrustning och service inom transportsektorn. Alstom erbjuder ett komplett utbud av lösningar från höghastighetståg till tunnelbanor, spårvagnar och e-bussar, samt resenärslösningar, anpassade tjänster (underhåll, modernisering) och även infrastruktur, signalsystem och digitala mobilitetslösningar. Alstom är världsledande inom integrerade transportsystem. Företaget omsatte 8,1 miljarder euro och bokförde order för 12,1 miljarder euro under räkenskapsåret 2018/19. Alstom har sitt huvudkontor i Frankrike, finns i över 60 länder och har 36 300 medarbetare. I Norden är vi cirka 450 medarbetare och har vårt huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com www.alstom.com/nordics