• Alstom Sverige/

SNCF Voyageurs och Alstom presenterar det första av fem batteridrivna tåg som beställts av franska regioner

• Nyheten presenterades den 18 oktober vid Rencontres Nationales du Transport Public i Clermont-Ferrand. Det batteridrivna regionala tåget kommer att bidra till att minska CO2-utsläpp på icke-elektrifierade linjer
  • Totalt ska fem tåg modifieras genom att ersätta deras dieselmotorer med batterier för att bli 100 procent elektriska
  • Detta storskaliga projekt är det första av sitt slag i Europa

18 oktober 2023 Alstom, världsledare inom smart och hållbar mobilitet, och SNCF Voyageurs presenterade det första batteridrivna regionala tåget (TER) den 18 oktober 2023 vid Rencontres Nationales du Transport Public, i Clermont-Ferrand.

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Hauts-de-France, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie Pyrénées-Méditerranée och Sud Provence-Alpes-Côte d’Azur har sedan 2021 arbetat med SNCF Voyageurs och Alstom i ett projekt för att utveckla batteridrivna tåg, för att hjälpa till att minska CO2-utsläpp på icke-elektrifierade linjer. Fem hybridtåg (elektrodiesel) ska modifieras genom att ersätta dieselmotorerna med batterier – för att de ska bli 100 procent elektriska. Det första batteridrivna tågsätt som beställts av regionen Nouvelle-Aquitaine lämnade Alstoms anläggning i franska Crespin under sommaren och har precis börjat sina dynamiska tester.

”Att göra mobilitet C02-fri ligger i hjärtat av Alstoms strategi, och batterilösningen kompletterar vårt utbud av relevanta lösningar tillsammans med väte och hybridisering – för att minska växthusgasutsläpp från mobilitet”, sa Jean-Baptiste Eyméoud, VD för Alstom Frankrike. ”Därför är vi stolta över att kunna presentera det första batteridrivna TER, utvecklat i samarbete med SNCF Voyageurs och med stöd av de fem partnerregionerna.”

Ett innovativt projekt för att göra järnvägstransporter koldioxidfria
Lösningen lanserades 2021 och den första ordern är på fem tågsätt, varav vissa har varit i tjänst i nästan 20 år på järnvägsnäten i de franska partnerregionerna.

Nu är de utrustade med ett nytt, renare och mer miljövänligt drivsystem och kommer att sättas tillbaka i kommersiell tjänst för att köras på elektrifierade och icke-elektrifierade linjer i ytterligare 20 år.

Alstom i Västerås har utfört tester och uppgraderat drivsystemet i de franska tågen – och det var dessutom hos Alstom i Västerås som drivsystemen utvecklades för den ursprungliga tågleveransen.

Ett lyckat första test
Sommaren 2023 ägde ett test, med hastigheter upp till 60 km/h, rum på Alstoms anläggning i Crespin, för att kontrollera tågets funktion och testa dess batteridrivna drivläge. De första testerna visade att batteriets laddnings- och urladdningssystem fungerar korrekt.

Testerna fortsätter nu vid Centre d’essais ferroviaires i Bar-le-Duc, med validerings- och certifieringstester för hastigheter upp till 160 km/h. Tågets nya drivlägen kommer att testas i olika rutt-simulationer för att validera modellerna under driftförhållanden identiska med de i kommersiellt bruk.

Nästa steg
Det sista testfasen på det franska nationella järnvägsnätet (RFN) är planerad till december 2023 och januari 2024. Dessa tester bör bevisa att tåget är kompatibelt med den befintliga franska infrastrukturen.

Testerna kommer att göra det möjligt för SNCF Voyageurs att slutföra ansökningsdokumentet som kommer att skickas till Etablissement Public de Sécurité Ferroviaire (EPSF), i syfte att erhålla de nödvändiga tillstånden för tågens kommersiella tjänst.

Målet är att denna nya så kallade ”AGC-batteri”-modell av regionaltåg ska vara auktoriserad att gå in i kommersiell tjänst från december 2024 i partnerregionerna. Till en början under en experimentperiod, vilket möjliggör att tekniken kan rullas ut i större skala.

Den totala budgeten för projektet, inklusive förproduktionen av fem tågsätt, är 40,2 miljoner euro, medfinansierat av partner enligt följande: Varje region bidrar med 5,7 miljoner euro, Alstom med 5,5 miljoner euro och SNCF med 6 miljoner euro.

Johanna Svedin
Communication Director Nordics
johanna.svedin@alstomgroup.com

Alstom visar vägen till en framtid med lågt koldioxidutsläpp genom att utveckla och främja innovativa och hållbara transportlösningar som folk tycker om att resa med. Från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar, till nyckelfärdiga system, tjänster, infrastruktur, signalering och digital mobilitet erbjuder Alstom sina mångsidiga kunder den mest omfattande portföljen i branschen. Med närvaro i 63 länder och en talangbas på över 80 000 människor från 175 nationaliteter, riktar företaget sina design-, innovations- och projektledningsfärdigheter till där mobilitetslösningar behövs mest. Noterat i Frankrike, genererade Alstom intäkter på €16,5 miljarder för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2023. För mer information, besök www.alstom.com.