UITP 2015: Alstom lanserar Attractis, ett integrerat spårvägssystem för växande städer

På UITP 2015 i Milano lanserar Alstom Attractis - ett innovativt integrerat spårvägssystem för växande städer som är kostnadseffektivt och enklare att använda. Tack vare optimerad projektledning och framtagning är Attractis nu tillgänglig på rekordtiden 30 månader från konstruktionsfasen. Attractis kan erbjuda upp till 20 % besparingar i investeringar jämfört med ett traditionellt spårvägssystem då den är designad för att optimera anskaffningskostnader och den totala ägandekostnaden.

Attractis är ett koncentrat av Alstoms dokumenterade know-how och expertis utformad för växande städer med hög befolkningstäthet och som ännu inte är utrustade med ett spårvägssystem. Den omfattar Alstoms Citadis spårvagn och all tillhörande infrastruktur: spår, strömförsörjning, passagerarstationer, kommunikations- och informationssystem, driftövervakning av nät och styrsystem, biljettförsäljning och underhåll. I samarbete med ett anläggningsföretag, bygger Alstom all nödvändig infrastruktur och säkerställer testning och driftsättning tillsammans med operatören.

"Attractis gör det möjligt för städer, särskilt de som växer snabbt, att skaffa ett spårvägssystem som i sin tur minskar trafikstockningar och föroreningar, samtidigt som det erbjuder stadsborna en ren, säker och bekväm transport", förklarade Eric Marie, Vice President för system på Alstom Transport.

Läs hela pressmeddelandet på engelska här.