• Alstom Sverige/

UITP 2015:Alstom lanserar SRS, en ny markbaserad laddningslösning och utvidgar sin APS-lösning för vägtransport

Alstom lanserar SRS (Stationary Recharge Solution), ett genombrott inom markbaserade laddningslösningar för både spårvagnar och elektriska bussar. Under mässan meddelade Alstom också att man utvidgar APS-applikationen (mark elleverantör) till hybridlastbilar.

SRS bygger på teknik och säkerhetsprinciper av Alstoms beprövade APS-lösning som används av Citadis spårvagnar. APS levererar ström till spårvagnen medan den fortfarande är igång, SRS laddar spårvagnen vid stopp vid stationer på mindre än 20 sekunder. Elkraft kommer från kompakta nätaggregat som smidigt och enkelt kan integreras i stationer. Kontaktblock (strömskor) monterade under spårvagnen, tar kontakt med strömskenan, vilket ger ström till spårvagnen. På taket av spårvagnen finns kondensatorer som lagrar energi via en markbaserad ledande skena som ger ström till fordonet genom strömskor.

SRS är också utformad för vägnät då man kan leverera ström till elektriska bussar genom markbaserade laddningsställen på stationerna. Den kan användas av många olika typer av elektriska bussar.

Alstom utvidgar också användningen av sin APS-lösning till hybridlastbilar. Den har utvecklats som ett samarbetsprojekt, som kallas "Electrical Road Systems”, mellan Alstom och Volvo. Den forskning som utförs av de två bolagen innebär en metod baserad på två kraftledningar som byggts in i vägytan. Det gör det möjligt att tillföra ström till lastbilar som kör på vägen via kontaktblock som placeras på fordonet. Tekniken har testats sedan 2012. Testerna kommer att fortsätta fram till dess att programmet avslutas 2015.

– Som en pionjär och ledare av kontaktfria kraftlösningar för spårvagnar, är Alstom glada att kunna utöka sitt erbjudande och anpassa sin teknik till vägtransportfordon för en grönare miljö", förklarade Cristina Anderiz, Alstom Transport Vice President för infrastruktur.

Alstom är den enda tillverkaren med det bredaste och mest tillförlitliga utbud av kontaktfria lösningar inklusive APS, onboard-batterier, superkondensatorer och SRS, för att säkerställa en korrekt arkitektoniska integration av spårvagnar i stadskärnorna. För förbättrad effektivitet, kan dessa olika tekniker kombineras, vilket kommer att vara fallet för Citadis spårvägssystemet i Rio (Brasilien) som kommer att köras 80% på APS och 20% på superkondensatorer. Alstoms kontaktfria spårvagnar täcker mer än 99% av den totala sträckan som omfattas utan kontaktledning i världen.

Läs mer här.