Avtal med distributör i Saudiarabien

Alteco Medical AB har tecknat avtal med den Saudiarabiska distributören First Medical om distribution av Alteco® LPS Adsorber i Saudiarabien.

First Medical är en stor aktör inom intensivvård och dialys och täcker hela Saudiarabien. Bolaget grundades 2005 och ingår i den Saudiarabiska koncernen RaizGroup. 2014 omsatte First Medical 500 miljoner SEK.

– Genom avtalet med distributören First Medical tar vi nu steget in på en marknad i en ny region, där sepsis är en vanlig dödsorsak inom intensivvården. Regionen har en mycket stor marknadspotential för Alteco, säger VD Jonas Jönmark.

För ytterligare information kontakta VD Jonas Jönmark, 0703 - 655 400.

Sepsis (livshotande blodförgiftning) är en av de vanligaste dödsorsakerna inom den moderna intensivvården. Sepsis orsakar idag fler dödsfall än HIV, lung-, bröst- och prostatacancer tillsammans. Bolagets patenterade CE-märkta produkt Alteco® LPS Adsorber fångar upp ett bakteriegift från blodet som är orsaken till omkring hälften av sepsisfallen. På så sätt hejdar bolagets behandling den kritiska delen av sjukdomsförloppet och risken för organsvikt, vilket förlänger möjligheten att behandla den bakomliggande infektionen med antibiotika och på så sätt bota patienten.