Kvartalsrapport 2015-01-01 till 2015-03-31

Sammanfattning av kvartalsrapport

Första kvartalet (2015-01-01 till 2015-03-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 1 483 943 SEK (1 609 979).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3 269 383 SEK (-1 558 538). Ökningen av Forsknings- och utvecklingskostnader var ca 1 260 000 SEK i första kvartalet 2015 jämfört med första kvartalet 2014.
  • Soliditeten uppgick till 68 % (81).

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 10 918 400 aktier. Notera att bolaget genomfört en emission vilken ökat bolagets antal aktier med 5 459 200 stycken. Efter registrering hos Bolagsverket är det totala antalet aktier i Alteco Medical AB 16 377 600 stycken.

Halvårsrapport:                                 2014-08-11

Årsstämma:                                      2014-06-08

Väsentliga händelser under perioden

• Alteco tecknade i januari 2015 avtal med Theradial om distribution av Alteco® LPS Absorber i Frankrike. Theradial har lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring av produkter inom intensivvård och dialys på den franska marknaden.
  • I januari 2015 erhöll Alteco även etiskt godkännande i Finland för multicenterstudien ASSET. Bolaget har således erhållit alla etiska godkännanden i Sverige, Norge och Finland för att genomföra första delen av studien.
  • Alteco genomförde i mars 2015 en företrädesemission, vilken tecknades till 227 procent. Bolaget tillfördes genom emissionen cirka 13,6 MSEK före emissionskostnader. Även allmänheten gavs rätt att teckna i emissionen.
  • I mars 2015 tecknade Alteco avtal med Pi Healthcare and Medical Devices om distribution av Alteco® LPS Adsorber i Turkiet. Pi Healthcare and Medical Devices är en distributör med många års erfarenhet av försäljning och marknadsföring av medicinska produkter på den turkiska marknaden.
  • Alteco erhöll i mars 2015 en stor order från sin distributör i Ryssland. Ordervärdet uppgick till cirka 1,1 MSEK.
  • I mars 2015 tecknade Alteco även avtal med InterGavan om distribution av Alteco® LPS Adsorber. Avtalet innebär att Alteco nu har två distributörer i Ryssland.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I april meddelade Alteco att Jonas Jönmark kommer att avgå som VD. Jönmark kommer att kvarstå i rollen som VD som längst till och med september. Styrelsen inledde omgående en process för att finna en lämplig ersättare.
  • I april meddelades, med anledning av den nyemission som genomförts, att fredagen den 24 april 2015 var sista dag för handel med BTA (betald tecknad aktie) och att stoppdag var tisdagen den 28 april 2015.

Omsättning, resultat och ställning

Bolagets omsättning under första kvartalet uppgick till 1 483 943 SEK (1 609 979) vilket är en minskning med 8 %. Minskningen beror på färre antal sålda produkter. Bruttovinstmarginalen under första kvartalet uppgick till 64 % (68 %).

Försäljningskostnaderna under det första kvartalet uppgick till -1 667 838 (-1 246 023) vilket är en ökning med 34 %. Denna ökning beror på fler anställda i försäljningsorganisationen. Administrationskostnaderna uppgick till -985 132 kr (-1 095 353) vilket är en minskning med 10 %. Kostnader för forskning och utveckling uppgick till -1 559 678 kr (-301 570) och merparten hänförs till arbetet med patientstudien.

VD Jonas Jönmark kommenterar

Det första kvartalet 2015 har passerats, en period som främst präglats av att Alteco tagit flera verksamhetsmässiga kliv framåt. Vi har tecknat tre viktiga avtal avseende distribution av Alteco® LPS Adsorber – ett med Theradial i Frankrike, ett med Pi Healthcare and Medical Devices i Turkiet och ett med InterGavan i Ryssland. Samtliga nya avtalspartners är företag med många års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom intensivvård och dialys på sina respektive marknader. Vi ser stor potential för Alteco på dessa marknader.

I början av året erhöll vi etiskt godkännande i Finland avseende multicenterstudien ASSET, vilken sedan tidigare godkänts i Sverige och Norge. I och med detta har vi nu alla etiska godkännanden för att genomföra första delen av studien.

Som bekant genomförde vi i mars månad en företrädesemission som blev övertecknad och som tillförde bolaget cirka 13,6 MSEK före emissionskostnader. Vi är givetvis mycket glada över det stora intresset i Alteco och kommer genom kapitaltillskottet att kunna fortsätta enligt plan med att bland annat inleda en intensifierad försäljnings- och marknadsbearbetning samt fortsatt finansiering av den multicenterstudie som nämnts ovan.

Sammanfattningsvis går vi nu in i en intensiv period och vi ser med tillförsikt fram emot det arbete vi har framför oss som slutligen ska leda Alteco vidare mot visionen att bli världsledande inom livräddande behandling av patienter med livshotande blodförgiftning.

Jonas Jönmark

VD, Alteco Medical AB

Sepsis (livshotande blodförgiftning)

Sepsis är en av de vanligaste dödsorsakerna inom den moderna intensivvården. Antalet patienter med sepsis har ökat med omkring 100 procent det senaste årtiondet. Vidare är sepsis den främsta dödsorsaken i samband med allvarliga infektioner, trots stora medicinska framsteg inom vaccinationer, antibiotika och avancerad intensivvård. Fler människor avlider årligen av sepsis än av HIV, lung-, bröst- och prostatacancer tillsammans och det finns ett mycket stort behov inom intensivvården av nya behandlingsmetoder för att förbättra överlevnaden bland patienter med sepsis[1].

Med Alteco® LPS Adsorber har hittills över 1 700 behandlingar genomförts utan några rapporterade produktrelaterade biverkningar. En behandling tar cirka två timmar och det krävs i genomsnitt 1,3 behandlingar per patient för att bryta sepsisförloppet.

Besparingarna i sjukvården vid användning av Altecos produkt beräknas till 1-3 vårddygn på intensivvårdsavdelningen, motsvarande omkring 60 000 – 200 000 SEK per sepsispatient[2].

Målsättning

Altecos målsättning är bland annat att uppnå positivt kassaflöde på månadsbasis under 2016/2017. Vidare är en av Bolagets målsättningar att Altecos behandling ska bli den rekommenderade behandlingen för sepsis i de internationella riktlinjerna innan 2018 och att under denna period skapa en etablerad marknad i Europa och öststaterna samt påbörja processen för ett framtida FDA-godkännande.

Alteco Medical AB noterades på AktieTorget under mars 2014. AktieTorget är en bifirma till ATS Finans AB, som är ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. AktieTorget driver en handelsplattform (MTF). Per den 31 mars 2015 uppgick antalet aktier i Alteco till 10 918 400 stycken. Notera att bolaget genomfört en emission vilken medför att bolagets totala antal aktier efter registrering hos Bolagsverket uppgår till 16 377 600 aktier. Det finns inga utestående optioner eller optionsprogram.

Principer för kvartalsrapportens upprättande

Kvartalsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och med tillämpande av allmänna råd, rekommendationer samt uttalanden från Bokföringsnämnden.

Kvartalsrapporten har inte granskats av bolagets revisor.

Avlämnande av kvartalsrapport

Lund, den 5 maj 2015