Ny VD i Alteco Medical AB

Styrelsen i Alteco Medical AB kan idag meddela att Håkan Petersson, nuvarande VP International Sales i bolaget, kommer att bli ny VD i bolaget. Petersson ersätter Jonas Jönmark och tillträder tjänsten den första juli.

– Vi är mycket glada att kunna tillkännage Håkan Petersson som ny VD i Alteco Medical. Håkan har arbetat inom Alteco Medical sedan september 2014 och är ansvarig för bolagets viktigaste internationella marknader. Håkan har sedan tidigare bred erfarenhet av försäljning av produkter inom intensivvården och många kontakter på de marknader där Alteco Medical verkar, vilket gör att han mycket väl svarar upp mot vår kravprofil på en person med ett tydligt medicintekniskt säljfokus säger styrelseordförande Hans Petersson.

För ytterligare information, vänligen kontakta styrelsens ordförande Hans Petersson, 0709-777 866.

Sepsis (livshotande blodförgiftning) är en av de vanligaste dödsorsakerna inom den moderna intensivvården. Sepsis orsakar idag fler dödsfall än HIV, lung-, bröst- och prostatacancer tillsammans. Bolagets patenterade CE-märkta produkt Alteco® LPS Adsorber fångar upp ett bakteriegift från blodet som är orsaken till omkring hälften av sepsisfallen. På så sätt hejdar bolagets behandling den kritiska delen av sjukdomsförloppet och risken för organsvikt, vilket förlänger möjligheten att behandla den bakomliggande infektionen med antibiotika och på så sätt bota patienten.