Rättelse: Delårsrapport 2020-07-01 - 2020-09-30

I tidigare pressmeddelande för delårsrapport 2020-07-01 - 2020-09-30 (publicerat igår kl 20:58) föll MAR-etiketten bort i den bifogde PDF:n av pressmeddelandet. Den bifogade delårsrapporten var dock korrekt.

Tredje kvartalet 2020-07-01 till 2020-09-30

• Nettoomsättning uppgick till 1 921 937 SEK (2 921 931).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 300 679 SEK (-884 890).
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till -900 715 SEK (-2 218 084).

Nio månader 2020-01-01 till 2020-09-30

• Nettoomsättning uppgick till 5 283 162 SEK (4 645 977).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -5 402 955 SEK (-5 318 447).
  • I resultatet ingår en engångsnedskrivning av balanserade kostnader för utvecklingsarbete om -738 149 SEK (0).
  • Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till -5 632 187 SEK (-6 493 115).
  • Soliditeten uppgick till 67 % (82 %)

Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med 50 037 618 aktier per 2020-09-30.

Bokslutskommuniké              2021-02-11

Väsentliga händelser under tredje kvartalet och efter dess slut

• Covid -19 patient med dubbelsidig lunginflammation framgångsrikt behandlad i Ryssland

• Bolaget erhåller kreditfacilitet från Lindekullen Holding AB

• Kommuniké från extra bolagsstämma om nyval av två styrelseledamöter

• Styrelsen beslutar om riktad nyemission om 7 Msek

Omsättning för nio månader uppgick till 5 283 162 SEK (4 645 977), en ökning med 14 %. Bruttovinstmarginalen ökade jämfört med föregående år och uppgick till 67 % (58 %) och beror främst på ökad intäkt per produkt.

Försäljningskostnaderna uppgick till -3 291 288 SEK (-4 516 067), en minskning med 27 %. Detta beror främst på minskade kostnader för konsulter.

Administrationskostnaderna uppgick till -3 175 856 SEK (-3 339 607).

Kostnader för forskning och utveckling uppgick till -2 371 509 SEK (-392 460). I beloppet år 2020 ingår en engångsnedskrivning om -738 149 SEK och ökningen i övrigt beror på investeringar inom det regulatoriska området.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till -5 402 955 SEK (-5 318 447).

Balansräkning

Immateriella anläggningstillgångar uppgick per den 30 september 2020 till 507 384 SEK och bestod av balanserade utvecklingskostnader, patent och varumärken.

Bolagets omsättningstillgångar uppgick till 4 803 168 SEK och bestod främst av kundfordringar om 2 006 905 SEK och varulager om 1 516 472 SEK.

Eget kapital per 2020-09-30 uppgick till 4 244 517 SEK och soliditeten är 67 %.

De kortfristiga skulderna uppgick till 2 097 492 SEK och består främst av upplupna kostnader om 1 037 594 SEK.

CEO Fredrik Jonsson kommenterar

Sammantaget har omsättningen under hela perioden 2020 ökat med 14 %. Bruttovinstmarginalen har samtidigt förbättrats från 58 % till 67 % som resultat av ökad intäkt per produkt.  Detta är en direkt följd av att vi ökat våra insatser på de marknader där vi har etablerade relationer samt ett gynnsamt försäljningspris.

Omsättningen under Q3 2020 minskade med 32% i förhållande till Q3 2019. Bruttovinstmarginalen sjönk samtidigt från 58% till 49% under perioden

Under Q3 har vi sett en större påverkan av det aktuella världsläget än tidigare. Pandemin drabbar våra återförsäljare, då de inte kan utöva försäljningsarbete som normalt, och har svårt att besöka sjukhus som infört besöksförbud.  Utöver pandemin har vi även drabbats av den politiska situationen i Turkiet, där ersättningsmodellen för hälsovård kraftigt försämrats.

En faktor för framtida framgångar är att vi når ut på fler marknader, får ökad och spridd försäljning och därmed blir mindre känsliga för lokala temporära nedgångar.

Våra satsningar på att utöka våra försäljningskanaler börjar ge effekt och vi har efter periodens slut tecknat distributörsavtal på nya marknader. Marknaderna Österrike och Portugal är relativt små, men viktiga i bolagets framtida expansion.

Vi räknar med att knyta fler nya distributörer till oss under året och vi ser positivt på att det finns ett ökat intresse för vår produkt på nya marknader.

I Q2 startade ett internt program för att utveckla och optimera vår produktionsanläggning och produktionskapacitet för att snabbare kunna möta framtida efterfrågan, detta arbete är nu inne i en avslutande fas och vi räknar med att kunna ta den nya produktionsanläggningen i drift under Q1 2021.

En riktad nyemission om ca. 7 miljoner är beslutad av styrelsen och kommer att genomföras under Q4 som ger oss handlingsutrymme för en fortsatt expansion.

Fredrik Jonsson

CEO, Alteco Medical AB

Målgrupper

Sepsis är en av de vanligaste dödsorsakerna inom den moderna intensivvården. Antalet patienter med sepsis har ökat med omkring 100 procent det senaste årtiondet. Vidare är sepsis den främsta dödsorsaken i samband med allvarliga infektioner, trots stora medicinska framsteg inom vaccinationer, antibiotika och avancerad intensivvård. Fler människor avlider årligen av sepsis än av HIV, lung-, bröst- och prostatacancer tillsammans och det finns ett mycket stort behov inom intensivvården av nya behandlingsmetoder för att förbättra överlevnaden bland patienter med sepsis.[1]

Leverpatienter. Acute-on-Chronic-Liver-Failure (ACLF) drabbar cirka 170 000 patienter per år i Europa med hög mortalitet. Patienterna drabbas av translokation av bakterier från mag—tarmkanalen in i blodbanan, vilket leder till sepsisliknande tillstånd utlöst av endotoxin. Även transplantationspatienter drabbas i mycket stor utsträckning av sepsis. Denna grupp är mindre men det rör sig ändå om cirka 20 000 patienter årligen globalt.

Hjärt och kärlkirurgi. Vid stora hjärt- och kärlkirurgiska ingrepp stängs patienternas blodcirkulation av och ersätts av en hjärt-lungmaskin. Patienterna drabbas i stor utsträckning av translokation där bakterier från magtarmkanalen läcker ut i blodbanan och utlöser sepsis. Uppskattningsvis genomförs fler än 700 000 operationer årligen globalt.ECMO (Extracorporeal membrane oxygenation). Vid syresättning av blodet utanför kroppen vid lunginsufficiens löper patienterna en mycket hög risk att drabbas av sepsis. Det behandlas fler än 10 000 patienter per år globalt.

Bolaget har levererat fler än 6 000 produkter och hittills har samtliga behandlingar genomförts utan några rapporterade produktrelaterade biverkningar.

Alteco Medical AB noterades på Spotlight Stock Market, tidigare AktieTorget, under mars 2014. Spotlight Stock Market driver en handelsplattform (MTF). Per den 30 september 2020 uppgick antalet aktier i Alteco till 50 037 618. Det finns inga utestående optioner eller optionsprogram. Styrelsen erhöll genom beslut på årsstämman ett bemyndigande om att besluta om emission av aktier och/eller teckningsoptioner som berättigar till nyteckning av, eller innebär utgivande av, maximalt en ökning om 20 % baserat på det sammanlagda aktiekapitalet som fanns vid årsstämman.

Principer för delårsrapportens upprättande

Delårsrapporten har upprättats enligt samma redovisningsprinciper som bolagets senaste årsredovisning, det vill säga enligt Årsredovisningslagen och med tillämpande av allmänna råd, rekommendationer samt uttalanden från Bokföringsnämnden BFNAR 2012:1 (K3).

Lund, den 5 november 2020

Denna information är sådan som Alteco Medical är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-11-06 08:30 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta VD Fredrik Jonsson på telefon 0708-766 444, fredrik@altecomed.com

Inom den moderna intensivvården är sepsis (livshotande blodförgiftning) en de vanligaste dödsorsakerna. Fler människor avlider årligen av sepsis än av de vanligaste cancerformerna, lung-, bröst-, och prostatacancer tillsammans. Vid insjuknande frigörs ett starkt reaktivt svar från immunsystemet som utvecklas till sepsis. Alteco Medical angriper, med produkten Alteco® LPS Adsorber den bakomliggande orsaken, endotoxiner, vilka frigörs vid en inflammatorisk överbelastning. Alteco® LPS Adsorber minskar effektfullt mängden endotoxin i blodet, reducerar effekterna av gram-negativ sepsis och sålunda motverkar sepsisförloppet. Produkten har sedan lansering behandlat tusentals patienter inom intensivvården utan några rapporterade biverkningar. I samband med ett ökande intresse att med Alteco Medicals produkt behandla nya målgrupper, breddar bolaget sin verksamhet till att inkludera patienter inom hjärt-/kärlkirurgi, ACLF (Acute on chronic liver failure) och  ECMO (extrakorporeal membranoxygenering). I samtliga av dessa patientgrupper överproducerar immunsystemet skadliga inflammatoriska endotoxiner.